Responsibility for employees as a challenge for contemporary organizations
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.401Słowa kluczowe:
human capital, contemporary organizations, responsibility for employees, corporate social responsibility, ISO 26000 standard, PolandAbstrakt
Aim: The paper considers the issue of responsibility on the part of contemporary organizations for their employees. In her paper, the author described ISO 26000 guidelines for organizations concerning labor practices and the impact of these guidelines on competitiveness of organizations. The paper also analyzed labor practices implemented by firms in Poland in the years 2013-2015.
Design / Research methods: Based on statistical data and literature study as well as Responsible Business in Poland. Good practices reports., the period 2013-2015 is considered for analysis.
Conclusions / findings: Entrepreneurs in Poland seem to take more responsibility for employees, while recognizing the key role played by human capital in building competitive advantage of an organization. This also supports the company’s image and competitiveness, while improving employee loyalty.
Bibliografia
Bartkowiak G. (2011), Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa
Dzieńdziora J., Smolarek M., Kapitał ludzki w kreowaniu kapitału intelektualnego organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, 2010, nr 2, s. 82.
Edvinsson L, Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Elastyczność i zmiana horyzontów. Trendy HR 2013, www.deloitte.com.
Godlewska M. (2008), Kierowanie zasobami ludzkimi, [w:] Podstawy i metody zarządzania. Wybrane zagadnienia, red. Weiss E., Wydawnictwo Vizja Press&IT, Warszawa 2008, s. 71.
Juchnowicz M. (red.) (2007), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa
Król H., Ludwiczyński A. (red.) (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Luo X., Bhattacharya C.B. (2006), Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction and Market Value, „Journal of Marketing”, No. 70(4).
Odkrywając ISO 26000 (2010), Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki (2013), Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa
Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki (2014), Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa
Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki (2015), Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa
PN-ISO 26000:2012 Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności
Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa
Rosińska M. (2007), Kapitał ludzki podstawą budowania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, w: Uwarunkowania budowania konkurencyjności przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, red. Bogdanienko J., Kuzel M., Sobczak I., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 11-20.
Samul J., Definicje kapitału ludzkiego w ujęciu porównawczym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, 2013, nr 96, s. 201.
Skrzypek E. (2009), Kreatywność pracowników wiedzy i ich wpływ na innowacyjność przedsiębiorstw, w: Kapitał intelektualny i jego ochrona, red. Okoń-Horodyńska E., Wisła R., Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa, s. 208-209.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.