Osobowościowe uwarunkowania dopasowania pracownika do charakteru pracy

Autor

  • Karolina Oleksa Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.397

Słowa kluczowe:

pięcioczynnikowy model osobowości, satysfakcja z pracy, charakter pracy, neurotyczność, ekstrawersja, sumienność, otwartość na doświadczenie, ugodowość

Abstrakt

Cel: Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat przeprowadzono wiele badań, które wykazały istotne
związki między poszczególnymi wymiarami osobowości a predyspozycjami do pracy w określonym
charakterze. W badaniach własnych postanowiono zbadać związki między osobowością, charakterem
wykonywanej pracy oraz odczuwaną satysfakcją z tej pracy, w celu wykazania zasadności stosowania
testów osobowościowych w procesie rekrutacji jako narzędzia prognozującego dopasowanie
pracownika do charakteru pracy.
Metoda badawcza: W celu zweryfikowania wytypowanych związków, przeprowadzono badania
ilościowe na grupie polskich pracowników (N = 302), w których korelowano pięć wymiarów
osobowości (badane za pomocą kwestionariusza NEO-FFI) wraz z poziomem satysfakcji pracownika i
charakterem wykonywanej pracy (kwestionariusze własne). Poziom satysfakcji określono w oparciu o
ocenę pracy oraz przebieg kariery zawodowej pracownika, natomiast charakter pracy badano na
siedmiu skalach: praca samodzielna vs zespołowa, złożoność zadań, stosowanie nowych technologii,
występowanie procedur, kontakt z klientem, wpływ na emocje klienta, zależność od przełożonego.
Wnioski: Wyniki analiz pokazały, że natężenie wymiarów osobowości istotnie jest różne u
respondentów usatysfakcjonowanych z wykonywania pracy o danym charakterze. Przemawia to za
stosowaniem testów osobowości w procesie rekrutacji, jednak z uwzględnieniem pewnych czynników,
m.in. otoczenia organizacyjnego czy konkretnych wymagań stanowiska.
Wartość artykułu: Artykuł jest próbą kompleksowego powiązania wyników różnych badań
skupiających się na zależności między osobowością a typem wykonywanej pracy, dodatkowo
pogłębioną o zmienną pośredniczącą – satysfakcję zawodową, która pozwala określić, na ile typ
wykonywanej pracy jest dopasowany do danego wymiaru osobowości.
Implikacje badań: Wartość implikacyjna odnosi się do procesów rekrutacji i selekcji pracowników i
uzasadnia słuszność zastosowania testów osobowości.
Ograniczenia badań: W przyszłości warto powiększyć grupę badawczą, w celu generalizacji
wyników oraz dodać kolejne zmienne pośredniczące, np. czynniki organizacyjne kształtujące charakter
pracy

Bibliografia

Albrecht S.L., Bakker A.B., Gruman J.A., Macey W.H., Saks A.M. (2015), Employee engagement, human resource management practices and competitive advantage, Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, Vol. 2 , nr 1, s. 7 – 35.

DOI: 10.1108/JOEPP-08-2014-0042

Barrick M.R., Mount M.K. (1991), The Big Five personality dimensions and job performance: a meta-analysis, Personnel Psychology, vol 44, s.1-26.

DOI: 10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x

Barrick M.R., Mount M.K., Judge T.A. (2001), Personality and Performance at the Beginning of the New Millennium: What do We Know and Where Do We Go Next?, International Journal of selection and assessment, vol 9 , nr 1-2, s.9-30

DOI: 10.1111/1468-2389.00160

Berg P.T., Feij J.A. (2003), Complex Relationships Among Personality Traits, Job Characteristics, and Work Behaviors, International Journal of Selection and Assessment, vol. 11 , nr 4, s. 326-339.

Blickle G., Meurs J.A., Wihler A., Ewen C., Plies A.,Günther S. (2013), The interactive effects of conscientiousness, openness to experience, and political skill on job performance in complex jobs: The importance of context, Journal of Organizational Behavior, vol 34 , nr 8, s.1145-1164. DOI: 10.1002/job.1843

Brzozowski P., Drwal R.Ł. (1995), Kwestionariusz Osobowości Eysencka. Polska adaptacja EPQ-R, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa

Chirkowska-Smolak T., Grobelny J. (2014), Wykorzystanie metod doboru personelu oraz przekonania profesjonalistów na temat ich trafności prognostycznej, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 96, s. 125-142.

Chmiel N. (2002), Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Costa P.T., McCrae R.R, Dye D.A. (1991), Facet scales for agreeableness and conscientiousness:A revision of the NEO Personality Inventory. Personality and Individual Differences, nr 12, s.887-898.

Costa P.T., McCrae R.R. (1995), Domains and Facets: Hierarchical Personality Assessment Using the Revised NEO Personality Inventory, Journal of Personality Assessment, vol. 64 , nr 1,s. 21-50.

Costa P.T., McCrae R.R. (2004), A contemplated revision of the NEO Five-Factor Inventory, Personality and Individual Differences vol. 36 , s. 587–596.

Dunn W.S., Mount M.K., Barrick M.R. , Ones D.S. (1995), Relative importance of personality and general mentalability in managers’ judgements of applicant qualifications,Journal of Applied Psychology, 80, s. 500-509.

Hogan R., Hogan J., Roberts B.W. (1996), Personality Measurement and Employment Decisions: Questions and Answers, American Psychologist, 51, s. 469-477.

DOI: 10.1037/0003-066X.51.5.469

Judge T.A., Kammeyer-Mueller J.D. (2007), Personality and Career Success, w: Handbook of Career Studies , red. M. Peiperl, H. Gunz , Thousand Oaks, Sage, s. 59-78.

Locke E.A. (1976), The Nature and Causes of Job Satisfaction, w: Handbook of Industrial and Organizational Psychology, red. M.D. Dunnette, Chicago: Rand McNally College Publishing Company.

McCrae R.R., John O.P. (1992), An Introduction to the Five-Factor Model and Its Applications, Journal of Personality, vol. 60 , nr 2, s.175-215.

Doi 10.1111/j.1467-6494.1992.tb00970.x

Neal A., Koy A., Yeo G. , Xiao T. (2012), Predicting the form and direction of work role performance from the Big 5 model of personality traits. Journal of Organizational Behavior 33, s. 175–192. DOI: 10.1002/job.742

Ones D. S., Viswesvaran C., Schmidt F. L. (1993), Comprehensive metaanalysis of integrity test validation: Findings and implications for personnel selection and theories of job performance, Journal of Applied Psychology, 78, s. 679-703.

Pervin, L.A. (2002), Psychologia osobowości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Spector P.E.(1997), Job Satisfaction: Application, Assessment, Cause, and Consequences,

Thousand Oaks: Sage Publications.

Tett R.P., Jackson D.N. , Rothstein M. (1991), Personality measures as predictors of job performance: A meta-analytic review, Personnel Psychology, 44, s. 703-742.

DOI: 10.1111/j.1744-6570.1991.tb00696.x

Tett R.P., Burnett D.D. (2003), A Personality Trait-Based Interactionist Model of Job Performance, Journal of Applied Psychology, 88, nr 3, s. 500-517.

DOI: 10.1037/0021-9010.88.3.500

Watson D., Clark L.A. (1997), Extraversion and its positive emotional core. W:

Handbook of personality psychology, red. Hogan R., Johnson J., Briggs S., San

Diego, Academic Press, s. 767-793.

Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (2010), Inwentarz Osobowości Paula T. Costy Jr i Roberta R.McCrae. Adaptacja polska, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.

Opublikowane

2017-08-08

Numer

Dział

Artykuły