Internet i technologie komunikacyjne w kontekście różnorodnych klasyfikacji pokoleń

Autor

  • Agnieszka Dejnaka Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.151

Słowa kluczowe:

technologie internetowe, komunikacja internetowa, pokolenie X, pokolenie Y, pokolenie Z, pokolenie C, L, barometr Google

Abstrakt

Zasadniczym tłem do rozważań nad zmianami zachodzącymi między pokoleniami użytkowników technologii komunikacyjnych jest dynamiczny rozwój Internetu oraz Web 2.0 w aspekcie dostępności do informacji w procesie procesu informacyjnego – zarówno pozyskiwania, jak i generowania informacji. Współczesne zachowania stanowią ewolucję zachowań użytkowników wynikającą z dostępu do Internetu i wirtualnych powiązań społecznych w przestrzeni internetowej. Wiedza na temat form i kierunków aktywności współczesnych pokoleń użytkowników technologii komunikacyjnych oraz czynników wpływających na ich aktywność stanowi podstawę rozważań zawartych w niniejszym opracowaniu. Według G. Zaltmana bez pogłębionego rozumienia pokoleń korzystających z technologii informacyjnej nie można określać strategii działań przedsiębiorstw na rynku oraz oddziaływać na ich zachowania (G. Zaltman 2008, s. 52-53). Artykuł prezentuje wykorzystanie technologii komunikacyjnych – w kontekście różnorodnych klasyfikacji pokoleń.

Bibliografia

Barometr konsumencki Google: https://www.consumerbarometer.com/en/ (access: 10.02.2015).

Customers of tommorow. Insight and observations About generation Z. Grail Research 2011: http://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/11688637# (access: 10.08.2014).

Cwalina W. (2001), Generacja Y − ponury mit czy obiecująca rzeczywistość, [w:] T. Zasępa, Internet − fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001.

Cyfrowi imigranci i tubylcy: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (access: 10.08.2014).

Dejnaka A. (2013), Proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w konteście mediów społecznościowych, Difin, Warszawa 2013.

Friedrich R., M. Peterson, A. Koster, S. Blum (2010), The Rise of Generation C Implications for the World of 2020, Booz & Company, 2010.

Hatalska N., A. Polak, Generacje C i L, cyfrowi imigranci i tubylcy - o współczesnych e-konsumentach, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/generacje-c-i-l-cyfrowi-imigranci-i-tubylcy-o-wspolczesnych-e-konsumentach# (access: 10.08.2014).

Hatalska N., Generacja L, http://hatalska.com/2011/12/09/generacja-l-infografika/ (access: 10.08.2014).

Hicks R., Hicks K. (1999), Boomers, Xers and Other Strangers: Understanding the Generational differences that Divide Us. Wharton, IL: Tyndale House Publishers 1999.

Katz J., Birth of a Digital Nation, http://www.wired.com/wired/archive/5.04/netizen.html. (access: 10.08.2014).

Masey M.E. (1979), The People Puzzle: Understanding Yourself and Others. Reston, VA: Reston Publishing Co 1979.

Nieustannie podłączeni – pokolenie Z, http://trendfuture.wordpress.com/2012/02/21/kim-jest-pokolenie-z/ (access: 10.08.2014).

Rheingold H. (1993), The Virtual Community: Home.standing on the Electronic Fronfier Reading, MA: Addison−Wesley 1993;

Słownik Języka Polskiego, PWN, http://www.pwn.pl/ (access: 10.08.2014).

Słownik Socjologii i Nauk Społecznych, red. G. Marshall (2005), PWN, Warszawa 2005.

Tapscott D. (1998), Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, McGraw-Hill, New York 1998.

Wawer M. (2013), Edukacja pracowników pokolenia Y – nowe potrzeby i rozwiązania, Edukacja - Technika - Informatyka, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2013.

Zaltman G. (2008), Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu rynku, Rebis, Poznań 2008.

Numer

Dział

Artykuły