Ryzyko konsumenckie w procesie zakupu żywności funkcjonalnej
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.146Słowa kluczowe:
ryzyko konsumenckie, żywność funkcjonalna, zachowania konsumentówAbstrakt
Konsumpcja żywności funkcjonalnej w Polsce od kilku lat pozostaje na relatywnie niskim poziomie w stosunku do poziomu zainteresowania obserwowanego w krajach Europy Zachodniej. Istotnym czynnikiem determinującym jej poziom jest postrzegane ryzyko konsumenckie, które skutecznie powstrzymuje potencjalnych nabywców do zakupów produktów żywności funkcjonalnej. Odczuwane wątpliwości konsumentów wywołują u nich stan napięcia emocjonalnego, który często skutecznie powstrzymuje podjęte zamiary zakupowe. Konsument, podejmując decyzję o zakupie nowego produktu (a dla wielu produkty żywności funkcjonalnej są nowością), liczy się z ryzykiem nieudanego zakupu (czyli postrzega ryzyko), a tym samym odczuwa pewne zagrożenie poniesienia straty. Celem artykułu jest określenie czynników kształtujących ryzyko konsumenckie ujawniające się w procesie zakupu żywności funkcjonalnej.Bibliografia
Babicz-Zielińska E., Zabrocki R. (2007), Postawy konsumentów wobec prozdrowotnej wartości żywność, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość”, nr 6 (55).
Binns N., Howlett J. (2009), Functional food in Europe: International developments in science and health claims, Summary report of an international symposium held 9-11 May 2007, Portomaso, Malta, “European Journal of Nutrition”.
Bogacz A. (2010), Rynek żywności funkcjonalnej w USA wzrośnie w sześć lat o 21 proc., http://www.portalspozywczy.pl/inne/napoje_bezalkoholowe/wiadomosci/rynek-zywnosci-funkcjonalnej-w-usa-wzrosnie-w-szesc-lat-o-21-proc,36981.html [11.05.2014].
Bogacz A. (2011), Rynek żywności funkcjonalnej w USA wzrósł o 31 proc., http://www.portalspozywczy.pl/inne/napoje_bezalkoholowe/wiadomosci/rynek-zywnosci-funkcjonalnej-w-usa-wzrosl-o-31-proc,52453.html [11.05.2014].
Europeans, agriculture and the Common Agricultural Policy, Special Eurobarometer 336/Wave 72.5 European Opinion Research Group EEIG, March 2010, European Commission, TNS Opinion and Social, Brussels.
Food-related risks, Special Eurobarometer 354, November 2010, European Comission, TNS Opinion and Social, Brussels, s. 10.
Gajewski S. (1994), Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Łódź.
Garbarski L. (1998), Zachowania nabywców, Warszawa, PWE.
Jeżewska-Zychowicz M., Babicz - Zielińska E., Laskowski W. (2009), Konsument na rynku nowej żywności, Warszawa Wydawnictwo SGGW.
Kieżel E. (red.) (2002), Rynkowe zachowania konsumentów, Katowice.
Kieżel E. (2009), Zachowania polskich konsumentów w warunkach niepewności, w: Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców, red. L. Garbarski, J. Tkaczyk, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Akademia Leona Koźmińskiego.
Kramer J. (red.) (1994), Badania rynkowe i marketingowe, Warszawa, Wydawnictwo PWE.
Maciejewski G. (2010), Ryzyko w decyzjach nabywczych konsumentów, Katowice.
Maciejewski G. (2011), Ryzyko jako determinanta zachowań zakupowych konsumentów, Seria: Studia i Materiały, nr 52, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą.
Mroziak P. (2012), Raport: Prawie 70 proc. Polaków nigdy nie słyszało o żywności funkcjonalnej, http://www.portalspozywczy.pl/finanse/wiadomosci/prawie-70-proc-polakow-nigdy-nie-slyszalo-o-zywnosci-funkcjonalnej,64324.html [11.05.2014].
Olejniczak T. (2011), Zakupy innowacji produktowych na rynku żywności – w świetle badań konsumenckich, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu” Nr 25.
Olędzka R. (2007), Nutraceutyki, żywność funkcjonalna – rola i bezpieczeństwo stosowania, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” XL.
Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r.
Rzeczpospolita (2012), Rynek żywności funkcjonalnej w Polsce nie dogania Europy, http://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/rynek-zywnosci-funkcjonalnej-w-polsce-nie-dogania-europy,64538.html [11.05.2014].
Schiffman L.G., Kanuk L.L. (1994), Consumer behavior, New Jersey, Prentice Hall.
Sirtori C.R., Anderson J.W., Sirtori E., Arnoldi A. (2009): Functional food for dyslipidemia and cardiovascular system risk prevention, “Nutrition Research Review”.
Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl.
Smyczek S, Sowa I. (2005), Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Warszawa, Difin.
Sojkin B., Małecka M., Olejniczak T., Bakalarska M. (2009), Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności, Poznań, Wydawnictwo UE w Poznaniu.
Szapiro T. (1993), Co decyduje o decyzji, Warszawa, Wydawnictwo PWN.
Taranko T. (2005), Wpływ zjawiska niepewności na efektywność marketingu, w: Efektywność marketingu, red. W. Wrzosek, Warszawa, Wydawnictwo PWE.
http://www.ilsi.org/Europe/Pages/TF_FunctionalFoods.aspx [29.05.2014].
Walęga A. (2012), Rynek produktów funkcjonalnych w Polsce, http://www.networkmagazyn.pl/Rynek%20produkt%C3%B3w%20funkcjonalnych%20w%20Polsce [11.05.2014].
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.