Młodzi członkowie gospodarstw domowych jako konsumenci mediów masowych w świetle badań jakościowych
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.144Słowa kluczowe:
Młodzi konsumenci, konsumpcja mediów masowych, gospodarstwa domowe, pokolenie Z, nowe mediaAbstrakt
W artykule zaprezentowana zostanie konsumpcja mediów masowych przez młodzież w kontekście ról odgrywanych przez nią w gospodarstwach domowych. Ważną część rozważań stanowią analizy dotyczące zainteresowania nastolatków różnego rodzaju mediami, a także wnioski dotyczące konsumpcji mediów w kontekście zmian pokoleniowych. Egzemplifikację rozważań stanowiły badania fokusowe (FGI) prowadzone wśród uczniów szkół wrocławskich. Dobór tej kategorii badawczej wynikał z przeświadczenia, że młodzi konsumenci nie są grupą jednorodną, co ma wpływ na ich konsumpcję mediów.Bibliografia
Adamczyk G. (2007), Młody konsument jako uczestnik procesów rynkowych i jego aktywność, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, „Roczniki Naukowe”, t. IX, z. 4.
Berreby D. (1999), The Hunter-Gatherers of the Knowledge Economy: The Anthropology of Today's Cyberforagers, Nowy Jork, Booz & Company.
Boni M., Szafraniec K. (red.), Młodzi 2011, Warszawa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Fatyga B. (1997), Dzisiejsza młodzież. Stereotypy i rzeczywistość po 1989 roku, Warszawa, MEN.
Hawkins D.I., Best R.J., Coney K.A. (1990), Consumer Behavior: Building Marketing. Strategy, Nowy Jork, Irwin/McGraw-Hill.
Kędzior J. (2008), Młodzież jako specyficzna kategoria społeczna w: Współczesna młodzież pomiędzy Eros a Thanatos, pod red. J. Kurzępy, A. Lisowskiej i A. Pierzchalskiej, Wrocław.
Kieżel E. (red.) (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, Warszawa, PWE.
Kotler Ph. (2002), Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa, PWE.
Loudon D.L., Della Bitta A.J. (1993), Consumer Behavior. Concepts and Applications, Nowy Jork, McGraw-Hill.
Olejniczuk-Merta A. (2001), Rynek młodych konsumentów, Warszawa, Difin.
Perchla-Włosik A. (2011), Rola czynników socjo-kulturowych w zachowaniach młodych konsumentów w świetle badań własnych i badań opinii publicznej, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania konsumentów. Trendy i kierunki zmian, pod red. G. Rosy, A. Smalec i I. Ostrowskiej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 660: Ekonomiczne problemy usług nr 72, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Perchla-Włosik A. (2010), Czas wolny jako wyraz zachowań konsumenckich młodych Polaków – ujęcie socjokulturowe, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania Nabywców wczoraj, dziś i jutro, pod red. G. Rosy i A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 594: Ekonomiczne problemy usług nr 54, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Pilch T. (2004), Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., t. III, Warszawa.
Żebrowska M. (red.) (1976), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa.
Siwko M. (2001), Polska młodzież jako odbiorcy mediów. W stronę informacji, czy wychowania?, [w:] Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego: dylematy cywilizacyjno-kulturowe. Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej: Kraków, 28 września 2001 r. (fragmenty), red. księgi konferencyjnej L.H. Haber.
Sowa I. (2002), Identyfikacja preferencji konsumpcyjnych wybranych grup ludności Polski, w: Konsument i jego wybory rynkowe, red. E.Kieżel, Katowice, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Szacka B. (2003), Wstęp do socjologii, Warszawa.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Rozdział 1 (Dz. U. z 2014 poz. 121, brzmienie od 23 stycznia 2014).
Wardzała J., Młodzi konsumenci wobec nowych mediów – racjonalne zakupy czy fascynacja technologią?, „Forum Socjologiczne nr 4.
Wrzesiński W. (2003), Jednostka – rodzina – pokolenie, Poznań.
Zazzo B. (1972), Oblicza młodości Psychologia różnicowa wieku dorastania, Warszawa.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.