Altruistyczny i rywalizacyjny styl podejmowania decyzji członków gospodarstw domowych a ich role w procesie zakupu

Autor

  • Dariusz Fatuła Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Adam Sagan Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.142

Słowa kluczowe:

gospodarstwo domowe, zachowania rynkowe, oszczędzanie, inwestowanie

Abstrakt

Opracowanie omawia style podejmowania decyzji gospodarstw domowych i role pełnione przez członków gospodarstwa domowego w procesie zakupu. Wyróżniono styl kooperacyjny i rywalizacyjny w zestawieniu z pięcioma rolami w procesie zakupu (inicjator, informator, doradca, decydent i nabywca) i trzema grupami dóbr (codziennego użytku, trwałych, produktów oszczędnościowo-inwestycyjnych). Zastosowano model ogólny oraz model wielogrupowy uwzględniający pozycję społeczną osoby w gospodarstwie domowym (ojca, matki lub dziecka). Wyniki uzyskane za pomocą modelu wskazują na bardziej aktywną rolę kobiet w procesie zakupu i preferowanie strategii rywalizacyjnej oraz roli inicjatora dla dóbr codziennego użytku. W obszarze dóbr trwałego użytku i oszczędzania/inwestowania wśród pań domu silniej zaznacza się wpływ pełnionych przez nie ról decydentek na strategię altruistyczną w podejmowaniu decyzji.

Bibliografia

Becker G.S. (1973), A Theory of Marriage: Part I, „Journal of Political Economy” 81:4.

Becker G.S. (1990), Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, Warszawa, PWN.

Dagum C., Ferrari G. (eds) (2004), Hausehold Behaviour, Equivalence Scales, Welfare and Powerty, Heilderberg, New York, A Springer-Verlag Company.

Donni O., Chiappori A. (2011), Nonunitary Models of Household Behavior: A Survey of the Literature, in: Household Economic Behaviors, ed. J.A. Molina, London, Springer.

Fatuła D., Sagan A. (2014), Strategie alokacji zasobów polskich gospodarstw domowych – analiza empiryczna, ZN WSB nr 42.

Galbraith J.K. (1979), Ekonomia a cele społeczne, Warszawa, PWN.

Graham J. (2010), Critical Thinking in Consumer Behavior: Cases and Experiential Exercises, New Jersey, Prentice Hall.

Krzanowska H. i in. (2002), Zarys mechanizmów ewolucji, Warszawa, PWN.

Rudnicki L. (2000), Zachowanie konsumentów na rynku, Warszawa, PWE.

Zalega T. (red.) (2013), Wpływ kryzysu na konsumpcję i zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych, „Problemy Zarządzania” nr 1 (40).

Pobrania

Numer

Dział

Artykuły