Działania demarketingu w branży tytoniowej

Autor

  • Magdalena Murzyn Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
  • Joanna Nogieć Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.140

Słowa kluczowe:

demarketing, ograniczenia działań marketingowych, branża tytoniowa

Abstrakt

Branża tytoniowa w obszarze działań marketingowych przeszła w ostatnich latach długą drogę. Od pełnej swobody promowania produktów do wręcz całkowitego zakazu (w wybranych krajach) informowania o nich. Klasyczny marketing-mix wykorzystywany także w branży tytoniowej pod wpływem zmian kulturowych, popularyzacji zdrowia i zdrowego sposobu życia uległ odwróceniu. W branży tytoniowej pojawiło się pojęcie demarketingu, rozumianego jak odwrotność działań marketingowych, polegające nie na zaspokajaniu potrzeb klientów poprzez określone produkty czy usługi, ale na działaniach zniechęcających, zmierzających do zaniechania danej potrzeby (a tym samym zapotrzebowania na produkt).

Celem artykułu jest wyjaśnienie pojęcia i istoty demarketingu obejmującego w chwili obecnej wszystkie elementy marketingu-mix w branży tytoniowej. Autorki opisują również historie rozwoju branży tytoniowej na tle zmian społeczno-politycznych. Artykuł wskazuje na regulacje prawne, które w konsekwencji przyczyniły się do ograniczenia lub wyeliminowania działań marketingowych.

Bibliografia

Aitken P. (1986), Children’s awareness of cigarette brand sponsorship of sports and games in the UK, “Health Education Research. Theory and Practice”, nr 1.

Biernat J. (1999), Świat trucizn, Wrocław, Wyd. ASTRUM.

Billings E. R. (2008), Its History, Varieties, Culture, Manufacture and Commerce, online, www.gutenberg.org.

Bradley N., Blythe J. (2013) Demarketing, Routledge.

Gately I. (2012), Kulturowa historia tytoniu, Warszawa, Aletheia, 2012.

Goodman J. (2005), Tobacco In history and culture. An encyclopedia, Charles Scribener’s Sons.

Kotler Ph., Levy S. (1971), Demarketing – Yes, Demarketing, Harvard Business Review. On Management, London, Heinemann.

Wagner L. (2012), Wybrane aspekty polskiego prawa antytytoniowego jako narzędzia ograniczającego epidemię palenia tytoniu.

World Bank 1999, Curbing the Epidemic. Governments and the Economics of Tobacco Control, Washington DC.

Pobrania

Numer

Dział

Artykuły