Działania demarketingu w branży tytoniowej
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.140Słowa kluczowe:
demarketing, ograniczenia działań marketingowych, branża tytoniowaAbstrakt
Branża tytoniowa w obszarze działań marketingowych przeszła w ostatnich latach długą drogę. Od pełnej swobody promowania produktów do wręcz całkowitego zakazu (w wybranych krajach) informowania o nich. Klasyczny marketing-mix wykorzystywany także w branży tytoniowej pod wpływem zmian kulturowych, popularyzacji zdrowia i zdrowego sposobu życia uległ odwróceniu. W branży tytoniowej pojawiło się pojęcie demarketingu, rozumianego jak odwrotność działań marketingowych, polegające nie na zaspokajaniu potrzeb klientów poprzez określone produkty czy usługi, ale na działaniach zniechęcających, zmierzających do zaniechania danej potrzeby (a tym samym zapotrzebowania na produkt).
Celem artykułu jest wyjaśnienie pojęcia i istoty demarketingu obejmującego w chwili obecnej wszystkie elementy marketingu-mix w branży tytoniowej. Autorki opisują również historie rozwoju branży tytoniowej na tle zmian społeczno-politycznych. Artykuł wskazuje na regulacje prawne, które w konsekwencji przyczyniły się do ograniczenia lub wyeliminowania działań marketingowych.
Bibliografia
Aitken P. (1986), Children’s awareness of cigarette brand sponsorship of sports and games in the UK, “Health Education Research. Theory and Practice”, nr 1.
Biernat J. (1999), Świat trucizn, Wrocław, Wyd. ASTRUM.
Billings E. R. (2008), Its History, Varieties, Culture, Manufacture and Commerce, online, www.gutenberg.org.
Bradley N., Blythe J. (2013) Demarketing, Routledge.
Gately I. (2012), Kulturowa historia tytoniu, Warszawa, Aletheia, 2012.
Goodman J. (2005), Tobacco In history and culture. An encyclopedia, Charles Scribener’s Sons.
Kotler Ph., Levy S. (1971), Demarketing – Yes, Demarketing, Harvard Business Review. On Management, London, Heinemann.
Wagner L. (2012), Wybrane aspekty polskiego prawa antytytoniowego jako narzędzia ograniczającego epidemię palenia tytoniu.
World Bank 1999, Curbing the Epidemic. Governments and the Economics of Tobacco Control, Washington DC.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.