Uwarunkowania zachowań nabywczych e-konsumenta w wielowymiarowej rzeczywistości

Autor

  • Katarzyna Kolasińska-Morawska Społeczna Akademia Nauk Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu i Logistyki

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.139

Słowa kluczowe:

klient, e-konsument, Internet, handel, proces zakupowy, środowisko gospodarcze

Abstrakt

Współczesny klient – e-konsument funkcjonuje w wielowymiarowym świecie, gdzie realna rzeczywistość przeplata się z wirtualnym obszarem funkcjonowania. Utrzymanie prawidłowych relacji między przedsiębiorstwem a jego klientami jest uzależnione od tego, w jakim stopniu obie strony znają siebie nawzajem. Dla przedsiębiorstw ważne jest zwłaszcza poznanie uwarunkowań, które wpływają na zachowania nowego klienta – e-konsumenta. Funkcjonujące w określonym środowisku jednostki ludzkie nieustanie wchodzą z nim w interakcje. W artykule dokonano prezentacji wyników badań własnych, przedstawienia charakterystyki profilu oraz zachowań klienta e-konsumenta. Prezentowany materiał badawczy odnosi się do uwarunkowań stymulujących proces zakupów dóbr codziennego użytku w Internecie na przykładzie Polski. Materiał niniejszy może stanowić pomocne narzędzie rekomendacji dla podmiotów handlu detalicznego, które wykorzystują bądź w przyszłości zamierzają wykorzystywać kanał online. Poznanie uwarunkowań wpływających na zachowania nabywcze klientów e-konsumentów funkcjonujących w wielowymiarowej rzeczywistości może stanowić istotną pomoc w procesach relacji komunikacyjno-transakcyjno-społecznych pomiędzy uczestnikami gry rynkowej.

Bibliografia

Cichoń M. i inni (2013), Biblia e-Biznesu, Gliwice, Helion.

Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A. (2009), E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Warszawa, Difin.

Grossmann G.M., Helpman W. (1995), Technology and Trade. „Discussion papers”, no 1134, London.

Jaciow M., Wolny R. (2011), Polski e-konsument. Typologia, zachowania, Gliwice, Helion.

Jaciow M., Wolny R., Stolecka Makowska A. (2013), E-konsument w Europie. Komparatywna analiza zachowań, Gliwice, Helion.

Lukas H.C. (1998), Information Systems Concepts for Management, Nowy Jork, McGraw-Hill Book Company.

Mazurkiewicz P., Codzienne zakupy w sieci, „Rzeczpospolita” z dnia 14.09.2012.

Wakelin K., Trade and Innovation. Cheltenham, Northampton, E. Elgar.

Pobrania

Numer

Dział

Artykuły