Responsibility for employees as a challenge for contemporary organizations
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.401Keywords:
human capital, contemporary organizations, responsibility for employees, corporate social responsibility, ISO 26000 standard, Poland.Abstract
Aim: The paper considers the issue of responsibility on the part of contemporary organizations for their employees. In her paper, the author described ISO 26000 guidelines for organizations concerning labor practices and the impact of these guidelines on competitiveness of organizations. The paper also analyzed labor practices implemented by firms in Poland in the years 2013-2015.
Design / Research methods: Based on statistical data and literature study as well as Responsible Business in Poland. Good practices reports., the period 2013-2015 is considered for analysis.
Conclusions / findings: Entrepreneurs in Poland seem to take more responsibility for employees, while recognizing the key role played by human capital in building competitive advantage of an organization. This also supports the company’s image and competitiveness, while improving employee loyalty.
References
Bartkowiak G. (2011), Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa
Dzieńdziora J., Smolarek M., Kapitał ludzki w kreowaniu kapitału intelektualnego organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, 2010, nr 2, s. 82.
Edvinsson L, Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Elastyczność i zmiana horyzontów. Trendy HR 2013, www.deloitte.com.
Godlewska M. (2008), Kierowanie zasobami ludzkimi, [w:] Podstawy i metody zarządzania. Wybrane zagadnienia, red. Weiss E., Wydawnictwo Vizja Press&IT, Warszawa 2008, s. 71.
Juchnowicz M. (red.) (2007), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa
Król H., Ludwiczyński A. (red.) (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Luo X., Bhattacharya C.B. (2006), Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction and Market Value, „Journal of Marketing”, No. 70(4).
Odkrywając ISO 26000 (2010), Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki (2013), Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa
Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki (2014), Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa
Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki (2015), Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa
PN-ISO 26000:2012 Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności
Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa
Rosińska M. (2007), Kapitał ludzki podstawą budowania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, w: Uwarunkowania budowania konkurencyjności przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, red. Bogdanienko J., Kuzel M., Sobczak I., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 11-20.
Samul J., Definicje kapitału ludzkiego w ujęciu porównawczym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, 2013, nr 96, s. 201.
Skrzypek E. (2009), Kreatywność pracowników wiedzy i ich wpływ na innowacyjność przedsiębiorstw, w: Kapitał intelektualny i jego ochrona, red. Okoń-Horodyńska E., Wisła R., Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa, s. 208-209.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The aim of CEREM is to make scientific work available in accordance with the principle of open access. The rules mentioned below are important, as they enable CEREM and its publisher, the WSB Merito University in Wroclaw, to distribute the scientific work to a wide public while complying with specific legal requirements, at the same time protecting the rights of the authors.
The author transfers to the WSB Merito University in Wroclaw, free of charge and without territorial limitations, with all proprietary copyrights to the said piece of work in the understanding of the act of 4th February 1994 on copyrights and derivative rights (Journal of Laws of 1994, no. 24, item 83, as amended) on an exclusivity basis, i.e. the rights to:
1. Make the piece of work in question available via the Digital Library established by the WSB Merito University in Wroclaw.
2. Produce, record and reproduce in multiple copies the piece of work using any techniques whatsoever, including printing, reprography, magnetic recording and digital processing, and particularly its reproduction by recording on CDs and similar data carriers,
3. Use fragments of the piece of work for promotional purposes in publications, promotional materials, the Internet and Intranet type networks managed by the WSB Merito University in Wroclaw.
4. Store the piece of work into computer databases managed by the WSB Merito University in Wroclaw.
5. Copy and reproduce the piece of work using photo-mechanic technologies other than those commonly known at the time of the signature hereof (photocopies, Xerox copies etc.),
6. Process the piece of work, transferring it into an electronic form, and distribute it on the Internet without limitations.