Creating a living space in the household in the background of new trends in consumption

Authors

  • Wanda Patrzałek Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.148

Keywords:

household, living space, patterns of consumption, housing functions

Abstract

The aim of this article is an analysis of influence of new trends in the field of consumption, such as the ecological consumption, individualization, home centrism, traditionalisation or consumption's globalization as the methods of arranging living space. Exemplification of considerations will consist of research based on the author's studies in Wroclaw households whose members moved to a new apartment or house over the last year. The research was conducted in 2013 on a sample of 150 research units using a questionnaire.

References

Łukasiewicz P., Siciński A. (red.) (1992), Dom we współczesnej Polsce: szkice, Wrocław, Wiedza o Kulturze.

Giddens A. (2001), Stanowienie społeczeństwa: zarys teorii strukturacji, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Hall E.T. (2009), Ukryty wymiar, Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Jacyno M. (2007), Mieszkanie i moralna architektura kultury indywidualizmu, [w]: Co znaczy mieszkać. Szkice Antropologiczne, Warszawa, Wydawnictwo Trio.

Kieżel E. (red.) (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, Warszawa, PWE.

Patrzałek W. (red.) (2004), Kulturowe determinanty zachowań konsumenckich, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Rancew-Sikra D. (2007), Dom estetyczny jako dom indywidualny, [w]: Co znaczy mieszkać, Szkice antropologiczne, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2007.

Issue

Section

Articles