Rola kultury w rozwoju gospodarczym w ujęciu ekonomii behawio-ralnej i ekonomii neoklasycznej

Autor

  • Marian Noga Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.95

Słowa kluczowe:

ekonomia behawioralna, paradygmat ekonomii głównego nurtu, kultura

Abstrakt

W artykule autor prezentuje osiągnięcia ekonomii behawioralnej i jej wpływ na rozwój ekonomii jako nauki. Paradygmat ekonomii głównego nurtu musi być zmodyfikowany, bo nie jest w stanie opisać adekwatnie rzeczywistości gospodarczej współczesnego świata. Skutkuje to niedoskonałą predykcją i nietrafnymi prognozami. Ekonomia behawioralna wskazuje jak wiele w zachowaniach ekonomicznych człowieka zależy od kultury. Dlatego też w końcowej części artykułu przedstawiam autorską poprawkę do paradygmatu ekonomii głównego nurtu, rozszerzającą ten paradygmat o wpływ kultury na gospodarowanie i rozwój teorii ekonomii.

Bibliografia

Noga M. (2014), Kultura a ekonomia, CEDE-WU.PL, Warszawa.

Sołek A. (2010), Ekonomia behawioralna a ekonomia neoklasyczna, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe nr 8, Kraków.

Stacewicz J. (2005), Ekonomia a rzeczywistość w: Problemy ekonomii i polityki rozwoju, red. Stacewicz J., wyd. SGH, Warszawa.

Szacki J. (2004), Historia myśli socjologicznej, Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Tomer J.F. (2007), What is Behavioral Economics?, „The Journal of Socio-Economics”, nr 36.

Tytuła M., Okarma J. (2009), Słownik wyrazów obcych, Wyd. Park Edukacja, Warszawa

Zielonka P., Sawicki P., Weron R. (2009), Rzecz o dyskontowaniu odroczonych wypłat, „Decyzje”, nr 11.

Pobrania

Numer

Dział

Artykuły