Rola kultury w rozwoju gospodarczym w ujęciu ekonomii behawio-ralnej i ekonomii neoklasycznej
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.95Słowa kluczowe:
ekonomia behawioralna, paradygmat ekonomii głównego nurtu, kulturaAbstrakt
W artykule autor prezentuje osiągnięcia ekonomii behawioralnej i jej wpływ na rozwój ekonomii jako nauki. Paradygmat ekonomii głównego nurtu musi być zmodyfikowany, bo nie jest w stanie opisać adekwatnie rzeczywistości gospodarczej współczesnego świata. Skutkuje to niedoskonałą predykcją i nietrafnymi prognozami. Ekonomia behawioralna wskazuje jak wiele w zachowaniach ekonomicznych człowieka zależy od kultury. Dlatego też w końcowej części artykułu przedstawiam autorską poprawkę do paradygmatu ekonomii głównego nurtu, rozszerzającą ten paradygmat o wpływ kultury na gospodarowanie i rozwój teorii ekonomii.Bibliografia
Noga M. (2014), Kultura a ekonomia, CEDE-WU.PL, Warszawa.
Sołek A. (2010), Ekonomia behawioralna a ekonomia neoklasyczna, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe nr 8, Kraków.
Stacewicz J. (2005), Ekonomia a rzeczywistość w: Problemy ekonomii i polityki rozwoju, red. Stacewicz J., wyd. SGH, Warszawa.
Szacki J. (2004), Historia myśli socjologicznej, Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Tomer J.F. (2007), What is Behavioral Economics?, „The Journal of Socio-Economics”, nr 36.
Tytuła M., Okarma J. (2009), Słownik wyrazów obcych, Wyd. Park Edukacja, Warszawa
Zielonka P., Sawicki P., Weron R. (2009), Rzecz o dyskontowaniu odroczonych wypłat, „Decyzje”, nr 11.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.