Wpływ funduszy europejskich na wzrost świadomości społeczeństwa obywatelskiego na przykładzie gminy Pałecznica
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.91Słowa kluczowe:
fundusze europejskie, społeczeństwo obywatelskie, gmina PałecznicaAbstrakt
W artykule skoncentrowano się na specyfice kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego w gminie Pałecznica znajdującej się na obszarze województwa małopolskiego. Rozpatrzono, jak pod wpływem różnych bodźców: religijnych, politycznych, czy ekonomicznych kształtowało się społeczeństwo obywatelskie. Ludzie zrzeszali się i podejmowali wspólne działania pod wpływem strachu, walcząc o wolność, swoje prawa, przekonania, wyznania. Grupy te były nieformalne, tworzone na potrzebę chwili, niejednokrotnie w celu zrealizowania jednorazowych, określonych zadań.
Nadto celem publikacji jest ukazanie, jak ważnym czynnikiem kształtującym i rozwijającym społeczeństwo obywatelskie są fundusze europejskie. Dostępność funduszy europejskich i możliwość finansowania działań zmierzających do zaspokajania potrzeb społeczeństwa i realizacji inicjatyw oddolnych przyczyniły się do sformalizowania tychże grup, a także do wzrostu świadomości społeczeństwa obywatelskiego. Bazując chociażby na danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz prowadzonych w starostwach powiatowych rejestrach organizacji pozarządowych, wskazać można, że w Polsce w latach 2007–2013 nastąpił dwukrotny wzrost liczby formalnych organizacji pozarządowych – było to wynikiem szeregu działań, w tym głównie dostępności do unijnych środków, co potwierdza analiza danych statystycznych, raportów dot. n/n przedmiotu, w tym badania własne opierające się na obserwacji i rozmowie. Doskonałym przykładem rozwijającego się pod wpływem dostępności do funduszy europejskich społeczeństwa obywatelskiego jest gmina Pałecznica, w której obserwuje się trzykrotny przyrost organizacji tworzących trzeci sektor.Bibliografia
Bernaś B. (red.) (2005), Finanse Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Warszawa.
Dziubka K. (2000), Społeczeństwo obywatelskie: wybrane aspekty, ewolucja pojęcia. Studia z teorii polityki, Wrocław.
Jankowska M., Sokół A., Wicher A. (2008), Fundusze Unii Europejskiej 2007–2013, CeDeWu, Warszawa.
Kaviraj S., Khilnani S.(2001), Civil Socjety: History adn Possibilities, Cambridge.
Kawecka-Wyrzkowska E. (red.) (2004), Synowiec E., Polska w Unii Europejskiej, Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, Warszawa.
Krauz-Mozer B., Borowiec P. (red.) (2006), Czas społeczeństwa obywatelskiego: między teorią a praktyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Osiatyński W. (2004), Rzeczpospolita obywateli, Wydawnictwo Rosner i Wspólnicy, Warszawa.
Perkowski M. (red.) (2008), Prawo zarządzania projektami finansowanymi z funduszy europejskich, Oficyna Wolters Kluwer Polska Sp. Z o. o., Warszawa.
Pietrzyk-Reeves D. (2004), Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Wrocław.
Szacki J. (1997), Ani Książe, ani Kupiec: Obywatel, Kraków.
Witkowska M., Wierzbicki A. red. (2005), Społeczeństwo obywatelskie, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
Załęski P. S. (2012), Neoliberalizm i społeczeństwo obywatelskie, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Pobrania
Pliki dodatkowe
- „Wpływ funduszy europejskich na wzrost świadomości społeczeństwa obywatelskiego na przykładzie gminy Pałecznica”
- Wpływ funduszy europejskich na wzrost świadomości społeczeństwa obywatelskiego na przykładzie gminy Pałecznica
- Wpływ funduszy europejskich na wzrost świadomości społeczeństwa obywatelskiego na przykładzie gminy Pałecznica.
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.