Niedoskonała informacja o opisie produktu jako składowa asymetrii informacji w handlu internetowym

Autor

  • Grzegorz Flerianowicz

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.84

Słowa kluczowe:

asymetria informacji, informacja niedoskonała, jakość informacji, handel internetowy, wskaźnik poinformowania klientów

Abstrakt

Asymetria informacji jest pojęciem szeroko wykorzystywanym w różnych naukach ekonomicznych. W większości przypadków jej definiowanie opiera się wyłącznie na podejściu ilościowym, nie uwzględniając jakości informacji jako elementu niedoskonałości. W artykule zaprezentowano wskaźnik poziomu poinformowania klientów w handlu internetowym jako składową obliczania asymetrii informacji w oparciu o niedoskonałość informacji. Wyniki opierają się na badaniach ankietowych.

Bibliografia

Afuah A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy – strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Akerlof G.A. (1970), The Market of „Lemons”: Quality Uncertainty and the Market Mechanism, w: The Quarterly Journal of Economics, Vol. 84, No. 3.

Blajer-Gołębiewska A. (2012), Asymetria informacji w relacjach inwestorskich. Perspektywa nadzoru korporacyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Chełstowski D., Szewczyk A. (2012), Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce, http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/30-2012/si-30-21.pdf [14.11.2014].

Czerwiński A., Krzesaj M. (2014), Wybrane zagadnienia oceny jakości systemu informacyjnego w sieci WWW, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Dziekański P. (2012), Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej w: Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, z. 24, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Forlicz S. (2008), Informacja w biznesie, PWE, Warszawa.

Forlicz S. (2001), Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.

Galewski T. (2013), Wpływ Internetu na konsumpcję innych mediów ,w: Przejawy zachowań konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej, red. U. Łangowska-Szczęśniak, A. Bobrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

http://financial-dictionary.thefreedictionary.com/Asymmetric+Information

http://www.businessdictionary.com/definition/information-asymmetry.html

http://www.economicshelp.org/blog/glossary/asymmetric-information

http://www.investopedia.com/terms/a/asymmetricinformation.asp

Karaban B.(b.r.), Zjawisko asymetrii informacyjnej i niewiedzy uczestników rynku na

przykładzie rynku kapitałowego w Polsce, http://www.kapital.edu.pl/pliki/wyroznione_prace/B_Karaban-Asymetria_informacyjna_i_niewiedza_uczestnikow_rynku_KARABAN.pdf [15.11.2014].

Laplace P.S. (1902), A philosophical essay on Probabilities, https://archive.org/details/philosophicaless00lapliala [15.11.2014].

Oleński J. (2000), Elementy ekonomiki informacji, Katedra informatyki gospodarczej i analiz ekonomicznych. Wydział nauk ekonomicznych. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Skowroński A. (2005), Wpływ asymetrii informacyjnej na decyzje finansowe przedsiębiorstw, w: Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, rok LXVII, zeszyt 3, Poznań.

Stefanowicz B.(2004), Informacja, SGH w Warszawie, Warszawa.

Tkacz Ł., Pólkowski.(2014), E-biznes i handel elektroniczny, http://wod.org.pl/beta/wp-content/uploads/2014/03/Ebiznes-i-handel-elektroniczny-poster.pdf [21.11.2014].

Pobrania

Opublikowane

2015-09-14

Numer

Dział

Artykuły