Niedoskonała informacja o opisie produktu jako składowa asymetrii informacji w handlu internetowym
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.84Słowa kluczowe:
asymetria informacji, informacja niedoskonała, jakość informacji, handel internetowy, wskaźnik poinformowania klientówAbstrakt
Asymetria informacji jest pojęciem szeroko wykorzystywanym w różnych naukach ekonomicznych. W większości przypadków jej definiowanie opiera się wyłącznie na podejściu ilościowym, nie uwzględniając jakości informacji jako elementu niedoskonałości. W artykule zaprezentowano wskaźnik poziomu poinformowania klientów w handlu internetowym jako składową obliczania asymetrii informacji w oparciu o niedoskonałość informacji. Wyniki opierają się na badaniach ankietowych.
Bibliografia
Afuah A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy – strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Akerlof G.A. (1970), The Market of „Lemons”: Quality Uncertainty and the Market Mechanism, w: The Quarterly Journal of Economics, Vol. 84, No. 3.
Blajer-Gołębiewska A. (2012), Asymetria informacji w relacjach inwestorskich. Perspektywa nadzoru korporacyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Chełstowski D., Szewczyk A. (2012), Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce, http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/30-2012/si-30-21.pdf [14.11.2014].
Czerwiński A., Krzesaj M. (2014), Wybrane zagadnienia oceny jakości systemu informacyjnego w sieci WWW, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Dziekański P. (2012), Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej w: Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, z. 24, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Forlicz S. (2008), Informacja w biznesie, PWE, Warszawa.
Forlicz S. (2001), Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Galewski T. (2013), Wpływ Internetu na konsumpcję innych mediów ,w: Przejawy zachowań konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej, red. U. Łangowska-Szczęśniak, A. Bobrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
http://financial-dictionary.thefreedictionary.com/Asymmetric+Information
http://www.businessdictionary.com/definition/information-asymmetry.html
http://www.economicshelp.org/blog/glossary/asymmetric-information
http://www.investopedia.com/terms/a/asymmetricinformation.asp
Karaban B.(b.r.), Zjawisko asymetrii informacyjnej i niewiedzy uczestników rynku na
przykładzie rynku kapitałowego w Polsce, http://www.kapital.edu.pl/pliki/wyroznione_prace/B_Karaban-Asymetria_informacyjna_i_niewiedza_uczestnikow_rynku_KARABAN.pdf [15.11.2014].
Laplace P.S. (1902), A philosophical essay on Probabilities, https://archive.org/details/philosophicaless00lapliala [15.11.2014].
Oleński J. (2000), Elementy ekonomiki informacji, Katedra informatyki gospodarczej i analiz ekonomicznych. Wydział nauk ekonomicznych. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Skowroński A. (2005), Wpływ asymetrii informacyjnej na decyzje finansowe przedsiębiorstw, w: Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, rok LXVII, zeszyt 3, Poznań.
Stefanowicz B.(2004), Informacja, SGH w Warszawie, Warszawa.
Tkacz Ł., Pólkowski.(2014), E-biznes i handel elektroniczny, http://wod.org.pl/beta/wp-content/uploads/2014/03/Ebiznes-i-handel-elektroniczny-poster.pdf [21.11.2014].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.