Zrównoważony rozwój jako podstawa kształtowania łańcuchów dostaw
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.78Słowa kluczowe:
łańcuch dostaw, zrównoważony łańcuch dostaw, ekologiaAbstrakt
Pojawiające się na rynku zmiany i wzrost ekologicznej świadomości konsumentów spowodował dążenie do wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju wzdłuż całego łańcucha dostaw. Jednak tworzenie takich łańcuchów nie jest proste. Celem artykułu jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: jak zarządzać łańcuchem dostaw, by był on zrównoważony?Bibliografia
Andersen M., Skjoett-Larsen T. (2009), Corporate social responsibility in global supply chains, “Supply Chain Management: An International Journal”, vol. 14 no. 2, pp. 75-86.
Carter, C.R., Jennings, M.M. (2002), Logistics social responsibility: an integrative framework, “Journal of Business Logistics”, vol. 23 no. 1, pp. 145-180.
Carter C.R., Rogers D.S. (2008), A framework of sustainable supply chain: Moving toward new theory, “International Journal of Physical Distribution and Logistics Management” vol. 38 no. 5, pp. 360-387.
Czymmek, F., Freier, I., Hesselbarth, C., Kleine, A., Corporate social responsibility, in: Betriebliches Umweltmanagement, eds. Baumast, A., Pape, J., Stuttgart.
GCI, Capgemini (2008), The future supply chain 2016. Serving consumers in a sustainable way, Global Commerce Initiative and Capgemini, http://supplychainmagazine.fr/TOUTE-INFO/ETUDES/GCI_Capgemini-SC2016.pdf [10.04.2014].
http://odpowiedzialnybiznes.pl [10.05.2012];
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9976030,Chiny__Kolejne_samobojstwo_w_fabryce_ fox conn. html [09.05.2013].
http://www.scirisheyes.com/zarzadzanie-lancuchem-dostaw-green-oraz-proces-jejwdrazania [10.06.2014].
Jabłoński A. (2013), Modele zrównoważonego biznesu, Diffin, Warszawa.
Kauf S., Tłuczak A. (2014), Społeczna odpowiedzialność łańcucha dostaw jako element zrównoważonego rozwoju (Analiza postaw wobec CSR), „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, vol. 3, pp. 6-12.
Kisperska-Moroń D. (2012), Ewolucja koncepcji społecznych aspektów funkcjonowania łańcuchów dostaw, in: Logistyka i inne koncepcje zarządzania w naukach ekonomicznych, ed. Kauf, S., Uniwersytet Opolski and Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole.
Kosel, M., Weißenrieder, J. (2010), Das NPM-Konzept - engagierte Mitarbeiter sind kein Zufall, in: Nachhaltiges Personalmanagement in der Praxis, eds. J. Weißenrieder, J., Kosel, M., Wiesbaden.
Leal Filho, W. (ed.) (2006), Innovation, education and communication for sustainable development, Series: Environmental Education, Communication and Sustainability, vol. 24, Peter Lang, Frankfurt am Main.
Müller, M., Moutchnik, A., Freier, I. (2009), Standards und Zertifikate im Umweltmanagement und im Sozialbereich, in: Betrieb-liches Umweltmanagement, eds. Baumast, A., Pape, J., Stuttgart.
Petruschke, T., Philipps, S. (2010), Strategische Allianzen für nachhaltige Entwicklung. Eine Wertschöpfungskettenanalyse am Beispiel der globalen Aluminiumindustrie, Arbeitspapier im Rahmen des BMBF-Projekts „Strategische Allianzen für nachhaltige Entwicklung – Innovationen in Unternehmen durch Kooperation mit NPOs (StratAll)“, Wuppertal.
Platje, J. (2014), Minimizing redundancies and ways to deal with trade-offs in decision making within integrated management systems, “Central and Eastern European Journal of Management and Economics”, vol. 2 no. 2, pp. 121-139.
Prawo ochrony środowiska, Dz. U. 2001, art. 3, ust. 50.
Promberger, K., Spiess, H., Kössler, W. (2006), Unterneh-men und Nachhaltigkeit, Linde Verlag, Wien,
Seuring S., Müller M. (2008), Form a literature review to a conceptual framework for sustainable supply chain management, “Journal of Cleaner Production”, vol. 16 no. 15, pp. 1699-1710.
Straube F., Doch S.A., Nagel A. (2009), Kundenorientierung und Nachhaltigkeit als Treiber der Logistik, in: Erfolg kommt von innen, Deutscher Logistik-Kongress Hrsg., Berlin.
Supply Chain Sustainability. A Practical Guide for Continuous Improvement (2010), UN Global Compact, Businessfor Social Responsibility, www.unglobalcompact.org/docs/ is-sues_doc/supply_chain/SupplyChainRep_spread.pdf [08.04.2014].
Szokalska A. (2012), Współczesny konsument w świecie wartości, „Methamorphosis Brand Communications”, http://www.metamorphosis.com.pl/wiedza/wspolczesny-konsument-w-swiecie-wartosci/ [20.09.2014].
Ullman D. G., The Mechanical Design Process, New York 1992.
Wytyczne do raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju (2014), www.globalreporting.org/ resourcelibra-ry/Polish-G3-Reporting-Guidelines.pdf
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.