Wdrożenie praktycznych rozwiązań w procesach logistycznych w przedsiębiorstwach znających lean management przy wykorzystaniu metody benchmarking

Autor

  • Agnieszka Piasecka-Głuszak Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.74

Słowa kluczowe:

benchmarking, lean management, przedsiębiorstwo, straty

Abstrakt

Benchmarking to metoda zarządzania, która polega m.in. na doskonaleniu efektywności własnej organizacji poprzez identyfikowanie, analizowanie, adaptowanie i wdrażanie rozwiązań stosowanych przez organizacje najbardziej efektywne. Benchmarking wprowadzany jest z powodzeniem w polskich przedsiębiorstwach. Od kilku lat obserwuje się wzrost znaczenia benchmarkingu, szczególnie wśród firm znających, czy wdrażających lean management. Celem artykułu jest przedstawienie benchmarkingu, jako metody zarządzania, która pozwala wyeliminować marnotrawstwa i wprowadzić lepsze rozwiązania w polskich przedsiębiorstwach. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część teoretyczna przedstawia pojęcie, istotę, rodzaje, zalety, wady benchmarkingu, a także główne marnotrawstwa pojawiąjące się w przedsiębiorstwie. Druga cześć empiryczna przedstawia benchmarking, przykład firmy Xerox, ale także cztery przykłady przedsiębiorstw na rynku polskim z różnych branż (logistyka miejska, przedsiębiorstwo produkcyjne, przedsiębiorstwo dystrybucyjne i firma z rynku TSL), które wdrożyły rozwiązania doskonalące procesy logistyczne.

Bibliografia

Andersen B., Petersen P.G. (1995), The benchmarking handbook, Springer, New York.

Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.

Dąbrowska-Mitek M. (2008), Istota i rodzaje benchmarkingu, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, no. 2, pp. 24-33.

Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2004), Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa.

Kisperska-Moroń D. (2000), Benchmarking jako narzędzie zarządzania logistycznego, Wydawnictwo AE, Katowice.

Kotler P. (2005), Marketing, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa.

Martyniak Z. (1996), Metody

organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa.

Piasecka-Głuszak A. (2009), Kaizen – rozwój japońskiej ewolucyjnej metody zarządzania zmianą, in: Integracja Azji Wschodniej. Mit czy rzeczywistość, ed. Skulska B., Wydawnictwo UE, Wrocław, pp. 378-379.

The Productivity Press Development Team (2008), Identyfikacja marnotrawstwa na hali produkcyjnej, ProdPress.com, Wrocław.

Zimniewicz K. (2008), Współczesne

koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.