THE BALANCE PARADOX OF MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.526Słowa kluczowe:
General economic equilibrium, rationally bounded decisions, paradox of management, micro/macro balance, management theory.Abstrakt
Aim: There exists an inequilibrium between the available quantity of goods and the level of consumption resulting in local economic polarisations and asymmetric capital concentrations. Replacements of real money with derivative instruments cause strong perturbations on capital markets. Consumer preferences change towards the maximization of the utility of the used capital. The above observations are a basis for the hypothesis that managers, in general, prefer to maximize the momentum profit regardless of the risk of losing the stability of macroeconomic systems.
Design/Research method: It is heuristic about the objective function of an organization based on observations, that there are two excluding tendencies in formulating goals: to maximize the profit (using all possible opportunities) and simultaneously to achieve stability in the long run (keeping the micro-macro balance).
Conclusions/findings: Managements cause deviations from the micro-macro balance, and at the same time trying to keep this balance. This leads to the following paradox of management (the balance dilemma of management): Managers always try to maximize opportune profits, regardless of future benefits that may be derived from keeping the equilibrium. And conversely, rational long-term stability suggests postponing most opportunities and keeping external boundaries (e.g. realizing sustainable development). However, managers’ temporary preferences lead to an increasing number of unbalanced interactions between organizations and their surroundings, up to the critical point when some catastrophic economic processes may take place.
Originality/value of the article: Original heuristics based on the observations of some micro-macro economic balance relations in business practice.
Implications of the research: One more paradox in the theory of management have been presented. It is important for base statements of the theory of organizational bahaviors consistency and inferring would be more accurate.
Key words: General economic equilibrium, rationally bounded decisions, paradox of management, micro/macro balance, management theory.
JEL: L2, M21, D5, F41
Bibliografia
Camerer, C., G. Loewenstein (2003). “Behavioral Economics: Past, Present, Future”, (in Camerer, Ce., G. Loewenstein, and M.Rabin, Advances in Behavioral Economics), Princeton: University Press.
Debreu, G. (1959). The Theory of Value., New York: John Wiley.
Dixit, A. K. and Pindyck, R. S., (1994), “Investment under Uncertainty”, Princeton University Press.
Simon, H.A. (1957). Administrative Behavior., New York: Free Press.
Steinar, E. and R. Wilson. (1974). On the theory of the firm in an economy with incomplete markets, Bell Journal of Economics and Management Science, Vol. 5, No. 1, 171–180.
Stigler G. (1965). The development of utility theory, Chap. 5 (in Essays in the History of Economics) Chicago: University of Chicago Press.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.