Zwinne szacowanie pracochłonności w projektach programistycznych – studium przypadków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.359

Słowa kluczowe:

wytwarzanie oprogramowania, szacowanie, pracochłonność, miary, inżynieria wymagań, story points, Scrum

Abstrakt

Cel: Celem niniejszej pracy jest wskazanie powszechnych błędów i pułapek, a także sprawdzonych praktyk w zakresie estymacji pracochłonności w projektach programistycznych. Jakość oszacowań w mniej doświadczonych zespołach jest często niezadowalająca, wskutek czego estymacja jako element procesu wytwarzania oprogramowania jest porzucana. Decyzja zwykle uzasadniana jest błędnie rozumianą „zwinnością”. Artykuł wpisuje się w dyskusję nad bieżącymi trendami w zakresie szacowania, w szczególności w kontekście nowego podejścia „no estimates”.

 

Metodyka badań: Publikacja ma formę studium przypadków opartego o doświadczenia dojrzałego zespołu programistycznego. Autor, na podstawie znanych z literatury technik estymacji, wskazuje dobre i złe praktyki oraz często popełniane błędy w myśleniu i postępowaniu.

 

Wnioski: Kluczowe dla poprawnej estymacji okazują się: zrozumienie różnicy pomiędzy pracochłonnością i czasochłonnością, umiejętność monitorowania wydajności, a także sposób analizowania wymagań i sytuacja kadrowa zespołu.

 

Wartość artykułu: Publikacja pomaga opanować techniki podnoszące poziom zaufania do wszelkich oszacowań (czasu trwania, a pośrednio – kosztu wytwarzania oprogramowania) tam, gdzie znane są wymagania, jednak głównie na etapie realizacji projektu (projekt i implementacja).

 

Ograniczenia: Praca nie porusza problemów wstępnej estymacji przedsięwzięć, tj. estymacji dokonywanej na wczesnych etapach planowania.

Biogram autora

Maciej Łabędzki - Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe

Maciej Łabędzki uzyskał tytuł magistra inżyniera w 2007 roku na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej, na kierunku Informatyka o specjalności Sieci Komputerowe i Systemy Rozproszone. Od 2006 roku jest pracownikiem Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego. Certyfikowany programista Java i Scrum Master. Entuzjasta zwinnych metodyk wytwarzania oprogramowania. Doświadczony w projektowaniu i implementacji aplikacji internetowych w ramach projektów krajowych i międzynarodowych.

Bibliografia

Bjarnason, Elizabeth, et al. "A multi-case study of agile requirements engineering and the use of test cases as requirements." Information and Software Technology 77 (2016): 61-79.

Choudhari, Jitender, and Ugrasen Suman. "Story points based effort estimation model for software maintenance." Procedia Technology 4 (2012): 761-765.

Coelho, Evita, and Anirban Basu, Effort estimation in agile software development using story points, International Journal of Applied Information Systems (IJAIS) 3.7 (2012).

Farr, Leonard, and Henry J. Zagorski. Factors that Affect the Cost of Computer Programming. Volume Ii. a Quantitative Analysis. SYSTEM DEVELOPMENT CORP SANTA MONICA CA, 1964.

Jorgensen, Magne, and Martin Shepperd, A systematic review of software development cost estimation studies, Software Engineering, IEEE Transactions on 33.1 (2007): 33-53.

Jørgensen, Magne, and Stein Grimstad, The impact of irrelevant and misleading information on software development effort estimates: A randomized controlled field experiment, Software Engineering, IEEE Transactions on 37.5 (2011): 695-707.

Jørgensen, Magne, Unit Effects in Software Project Effort Estimation: Work-hours Gives Lower Effort Estimates than Workdays, Journal of Systems and Software 117 (2016): 274-81.

Mahnic, Viljan. "A case study on agile estimating and planning using scrum." Elektronika ir Elektrotechnika 111.5 (2011): 123-128.

Mahnič, Viljan, and Tomaž Hovelja, On using planning poker for estimating user stories, Journal of Systems and Software 85.9 (2012): 2086-2095.

Moløkken-Østvold, Kjetil, Nils Christian Haugen, and Hans Christian Benestad, Using planning poker for combining expert estimates in software projects, Journal of Systems and Software 81.12 (2008): 2106-2117.

Nelson, Edward Axel. Management handbook for the estimation of computer programming costs. No. TM-3225/000/01. SYSTEM DEVELOPMENT CORP SANTA MONICA CA, 1967.

Patton, Jeff, and Peter Economy, User story mapping: discover the whole story, build the right product. O'Reilly Media, Inc., 2014.

Pendharkar, Parag C., Girish H. Subramanian, and James A. Rodger, A probabilistic model for predicting software development effort, Software Engineering, IEEE Transactions on 31.7 (2005): 615-624.

Schwaber, Ken, and Mike Beedle, Agile Software Development with Scrum, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2002.

Srinivasan, Krishnamoorthy, and Douglas Fisher, Machine learning approaches to estimating software development effort, Software Engineering, IEEE Transactions on 21.2 (1995): 126-137.

Schwaber, Ken and Jeff Sutherland. “The Scrum Guide - The Definitive Guide to Scrum: The Rules of the Game” (2013)

Torrecilla-Salinas, C. J., et al. "Estimating, planning and managing Agile Web development projects under a value-based perspective." Information and Software Technology 61 (2015): 124-144.

Opublikowane

2017-11-22

Numer

Dział

Artykuły