Znaczenie różnic kulturowych w biznesie międzynarodowym

Autor

  • Marzena Adamczyk Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.335

Słowa kluczowe:

kultura, różnice kulturowe, biznes międzynarodowy

Abstrakt

Cel: Celem niniejszego opracowania jest systematyzacja wiedzy na temat charakterystyki i podziału
kultur, która pozwoli na przyporządkowanie przedstawicieli poszczególnych państw do odpowiednich
dla nich rodzajów kultur oraz przedstawienie cech charakterystycznych dla wybranych państw w
niektórych obszarach biznesowych.
Metodyka badań: Zastosowana metoda badawcza to analiza literatury z zakresu międzykulturowych
uwarunkowań biznesu oraz opis zaobserwowanych i przeanalizowanych w procesie dedukcji
wniosków.
Wnioski: Głównym wnioskiem badań jest potwierdzenie tezy, że różnice kulturowe we współczesnej
gospodarce światowej mogą w znaczący sposób wpływać na biznes w kontekście międzynarodowym.
W celu wyeliminowania, a raczej zminimalizowania czynnika kulturowego przedsiębiorcy działający
na rynku międzynarodowym powinni dokonać rozpoznania kultury kraju, z którym będą wchodzić w
relacje biznesowe oraz powinni opracować strategie działania na różnych rynkach, uwzględniając
dokonane rozpoznanie.
Wartość artykułu: Artykuł jest głosem w dyskusji naukowej na temat wpływu różnic kulturowych na
biznes międzynarodowy, może stanowić źródło wskazówek i inspiracji dla przedsiębiorców,
pomagając zrozumieć złożoność zagadnienia, oraz dla studentów zainteresowanych kwestiami różnic
kulturowych i ich wpływu na biznes. Artykuł w sposób kompleksowy łączy charakterystykę kultur
narodowych z różnymi obszarami biznesu międzynarodowego oraz pokazuje powiązania i złożoność
zagadnienia. Taka prezentacja problemu wskazuje, jak ważna jest znajomość różnic kulturowych w
odpowiednim zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Implikacje badań: Artykuł koncentruje się na ogólnym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa na rynku
międzynarodowym i omawia w szczególności różnice kulturowe związane z procesem negocjowania.
Jednocześnie może być początkiem dalszych badań związanych z komunikacją międzykulturową,
zarządzaniem w korporacjach transnarodowych i marketingiem międzynarodowym.

Bibliografia

Ball D.A., McCulloch W.H. (1999), International Business. The Challenge of Global Competition, Irwin McGraw-Hill, Homewood III.

Brdulak H., Brdulak J. (2000), Negocjacje handlowe (Trade negotiations), PWE, Warszawa.

Bartosik-Purgat M. (2006), Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym (The cultural environment in international business), PWE, Warszawa.

Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.S., Motyl-Adamczyk A. (2016), Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej (Cultural differences in business comunication), Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego, Kraków.

Gesteland R.R. (2000), Różnice kulturowe a zachowania w biznesie (Cultural differences and behaviour in business), Wydawnictwo PWE, Warszawa.

Guang T., Trotter D. (2012), Key issues in cross-cultural business communication. Anthropological

approaches to international business, „African Journal of Business management”, vol. 6 no. 22, pp.

–6464, http://www.academicjournals.org/journal/AJBM/article-full-text-pdf/8DE24CA30565

11.2016].

Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu (Cultures and organizations. Software of the mind), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. (2010), Cultures and organizations, McGraw-Hill, New York.

Jarczyński A. (2010), Etykieta w biznesie (Etiquette in business), Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Kendlik M. (2009), Negocjacje międzynarodowe (International negotiations), Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Kroeber A.L. (2002), Istota kultury (The nature of culture), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa (Culture and psychology), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Nowakowski M.K. (ed.) (2005), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji (International business. From internationalization to globalization), Wydawnictwo SGH, Warszawa.

Podobas I. (2011), Negocjacje międzynarodowe. Zarys wykładu (International negotiations. Lecture outline), Wyższa Szkoła Cła i Logistyki, Warszawa.

Sabath A.M. (2002), Savoir-vivre w biznesie (Savoir-vivre in business), Wydawnictwo Amber, Warszawa.

Spitzberg B.H., Changnon G. (2009), Conceptualizing intercultural competence, in: The SAGE handbook of intercultural competence, ed. Deardoff D.K., Sage Publikations Inc., Thousand Oaks, CA,

pp. 2-52.

Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. (2002), Siedem wymiarów kultury (The seven dimensions of culture), Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Opublikowane

2017-08-08

Numer

Dział

Artykuły