Zarządzanie zróżnicowanym wiekowo zespołem pracowników – wyzwaniem dla współczesnego menedżera
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.331Słowa kluczowe:
menedżer, pokolenie, relacje międzypokoleniowe, zróżnicowanie wiekowe.Abstrakt
Cel: Z uwagi na postępujące zmiany demograficzne, których efektem jest coraz większe zróżnicowanie pokoleniowe współczesnych organizacji celem artykułu jest określenie: jak kształtują się relacje międzypokoleniowe w miejscu pracy oraz jaka jest rola menedżera w procesie organizacji pracy oraz kreowania atmosfery w różnorodnym pod względem wieku zespole pracowników?
Metoda badawcza: Dokonana została analiza badań wtórnych (polskich oraz zagranicznych) dotyczących relacji międzypokoleniowych w miejscu pracy. Przedstawione zostały również wnioski z badań własnych: ilościowych (badanie ankietowe przeprowadzone wśród 103 słuchaczy UTW oraz 100 studentów PCz) oraz jakościowych (grupy fokusowe w skład których wchodzili studenci oraz wywiady pogłębione przeprowadzone wśród 3 słuchaczy UTW oraz 2 przedstawicieli Stowarzyszenia Wychowanków Politechniki Częstochowskiej).
Wnioski: Na podstawie analizy badań wskazać można, że w relacjach pomiędzy pracownikami w różnym wieku ujawnił się problem izolacji międzypokoleniowej oraz braku płaszczyzny porozumienia, który wpływa na kreowanie atmosfery w pracy i organizację pracy, a wynika m.in z stereotypowego myślenia, uprzedzeń, obaw, braku wiedzy. Możliwość współpracy międzypokoleniowej nie jest determinowana realnie istniejącymi różnicami pomiędzy wartościami, motywacją czy też oczekiwaniami przedstawicielami różnych pokoleń (które uniemożliwiałyby współpracę i pogodzenie priorytetów). Istnieje zatem możliwość kreowania efektywnej współpracy w zespołach międzypokoleniowych i dużą role w tym procesie odgrywać może menedżer.
Oryginalność / wartość artykułu, wkład w rozwoju nauki: Analiza badań posłużyła do określenia czynników, które mogą mieć wpływ na kreowanie relacji międzypokoleniowych w pracy.
Implikacje badań (jeśli dotyczy): Zidentyfikowanie czynników mających wpływ na kreowanie relacji w pracy pozwoliło na sformułowanie swoistych rekomendacji oraz zaleceń dla menedżerów, które mogą być przydatne w kreowaniu poprawnych relacji w zróżnicowanej wiekowo organizacji.
Bibliografia
Baran M., Kłos M. (2014) Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami „Marketing i Rynek”, nr 5, s. 924 – 928.
Chartered Institute of Personnel and Development (2014) Managing an age – diverse workforce. Employer and employee views. Survey report, CPD, Londyn, s. 11.
Finch, J. (2015): What Is Generation Z, And What Does It Want? http://www.fastcoexist.com/3045317/what-is-generation-z-and-what-does-it-want. [10.11.2016].
Gojny, M. Zbierowski, P. (2013), Intermentoring pokoleniowy jako metoda walki z konsekwencjami procesu starzenia się społeczeństwa w organizacjach, „Współczesne Zarządzanie”, nr 2, s. 162-163.
HRP Perspective, Zarządzanie pracownikami firmy w różnym wieku – wyzwania, korzyści. PI: Dialog generacji - efektywne zarządzanie generacjami w przedsiębiorstwie, Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, dostęp: http://www.parp.gov.pl/files/74/107/417/652/16854.pdf [20.11.2016].
Imiołczyk B. (2012), Jak kształtować partnerskie relacje międzypokoleniowe?- Osoby starsze w oczach młodzieży i młodzież w oczach osób starszych., Rzecznik Praw Obywatelskich, Warszawa: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Broszura_dialog_miedzypokoleniowy.pdf. [20.11.2016].
Koc J. (2015), Pokolenie Z na rynku pracy. Czego można się po nich spodziewać?, PulsHR.pl: http://www.pulshr.pl/zarzadzanie/pokolenie-z-na-rynku-pracy-czego-mozna-sie-po-nich-spodziewac,24410.html.
Łazorko K., Zając (Nowacka) M. (2015), Międzypokoleniowy transfer wiedzy w uczelni wyższej, w: Nauka i wiedza kluczem do poznania świata, red. Olkiewicz M., Drewniak M., Wyd. Network Solutions, Słupsk.
Montana P. J., Petit F. (2008), Motivating And Managing Generation X And Y On The Job While Preparing For Z: A Market Oriented Approach, “Journal of Business & Economics Research”, vol. 6, nr. 8, s. 35-49.
Morbitzer J. (2012), Medialność a sprawność informacyjna ucznia, w: Człowiek–Media–Edukacja, red. Morbitzer J., Musiał E., Wyd. Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków.
Parzonko A.J. (2015), Uwarunkowania kształtowania kapitału ludzkiego w organizacji „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Uniwersytet Szczeciński”, nr 39, T.3, s. 143-154
Prognoza ludności na lata 2014-2050, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014
Rocznik Demograficzny 2016, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2016
Springer A. (2011), Wybrane Czynniki kształtujące satysfakcję pracownika, „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 4 (34), s. 172- 175.
Uwarunkowania Organizacyjne i Psychologiczne Intermentoringu dla utrzymania osób 50+ na rynku pracy. Raport z Badań (2006). Żorska Izba Gospodarcza, Żory: http://www.zysk50plus.pl/storage/fck/file/raport_uwarunkowania_organizacyjne_i_psychologiczne.pdf. [15.10.2016].
Wziątek – Staśko A. (2014), Motywatory niematerialne skutecznymi narzędziami doskonalenia procesu motywowania w organizacjach zarządzających różnorodnością, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, nr 73, s. 693.
Zając (Nowacka) M. (2015): Intergenerational Relations in Contemporary Organization, w: Proceedings of the 5th International Conference on Management 2015. Management, leadership and strategy for SMEs’ competitiveness. red. Dunay A. Wyd. Szent István University Publishing House, Gödöllő, s. 162-167: http://real.mtak.hu/24707/1/ICoM_2015-paper030.pdf. (10.10.2016)
Żarczyńska-Dobiesz A.; Chomątowska B. (2014), Pokolenie Z na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 350, s. 379-386.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.