Reflections on the questionnaire at the workshops: Methodology for assessing the cam-pus sustainability from the perspective of multi-level antifragility

Autor

  • Robert Daniel Poskart Uniwersytet Opolski, Wydział Ekonomiczny

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.315

Słowa kluczowe:

Szkolnictwo wyższe, niż demograficzny, otoczenie zewnętrzne

Abstrakt

Cel: Autor przedstawia krytyczne przemyślenia dotyczące dyskusji nad kwestionariuszem, która odbyła się podczas warsztatów pt. “Methodology for assessing the campus sustainability from the perspective of multi-level antifragility” przeprowadzonych w piątek 13 maja 2016 roku na WSB we Wrocławiu. Celem artykułu jest postawienie diagnozy obecnej sytuacji szkolnictwa wyższego w Polsce oraz zaproponowanie kierunku zmian, jakie musiałyby nastąpić w przyszłości, by umożliwić jego dalsze przetrwanie i rozwój o charakterze projakościowym.

Układ / Metody badawcze: W artykule przedstawiono osobiste refleksje autora dotyczące zawartości kwestionariusza badawczego w kontekście problemu funkcjonowania szkolnictwa wyższego w Polsce.

Wnioski / wyniki: Autor wybrał najważniejsze jego zdaniem zagadnienia dostępne w formularzu omawianym na warsztatach w ramach projektu badawczego. Głównym wnioskiem wynikającym z prowadzonych rozważań wydaje się być pilna potrzeba zmian w szkolnictwie wyższym wymuszonych coraz bardziej dynamicznie rozwijającym się otoczeniem zewnętrznym. Szkolnictwo wyższe sprostać musi wyzwaniom pojawiającym się wraz z malejącą liczbą studentów, będącą pokłosiem kryzysu demograficznego w Polsce.

Oryginalność / wartość artykułu: Artykuł przedstawia krytyczną opinię na temat innowacyjnego podejścia do badań nad zrównoważonego rozwoju kampusu.

Bibliografia

• Dzieci w Polsce w 2014 roku. Charakterystyka demograficzna. GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY. DEPARTAMENT BADAŃ DEMOGRAFICZNYCH I RYN-KU PRACY. Warszawa 2015., http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/dzieci-w-polsce-w-2014-roku-charakterystyka-demograficzna,20,1.html, 2016-09-23

• Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 r., s. 30, 2016-06-14. Główny Urząd Statystycz-ny. ISSN 1506-2163

• Wilkin J., FINANSOWANIE SZKÓŁ WYŻSZYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZ-NYCH – STUDIA, ANALIZY I PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ SYSTEMO-WYCH: wybrane założenia i wnioski z raportu (KRASP i FRP), http://www.rgnisw.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2015_10/8d1892a0f5172f8688fbf3cda5459760.pdf, 2016-09-23

Opublikowane

2017-02-08

Numer

Dział

Artykuły