Kusząca logika zrównoważonego rozwoju subtraktywnego: refleksje na temat zrównoważonego rozwoju socjoekonomicznego

Autor

  • Ynte K. Van Dam Wageningen University

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.305

Słowa kluczowe:

Diversity, Institutions, Organisational Culture, Sustainable Development

Abstrakt

Cel: Omówienie czynników sprawczych i przeszkód zrównoważonego rozwoju systemów społecznych.

Metoda badawcza: Analiza i refleksje z dyskusji o antykruchości kampusu podczas Czwartej Międzynarodowej konferencji na temat sprawności, zrównoważonego rozwoju biznesu i zrównoważonego rozwoju ekonomicznego zorganizowanej w WSB we Wrocławiu, 13 maja 2016 r.

Wnioski: (1) Brak zrównoważonego rozwoju wynika raczej z kultury organizacyjnej lub dominującej logiki niż z aktywności podstawowych, (2) nierównowaga w kulturze organizacyjnej pokazuje brak zgodności między instytucjami formalnymi i nieformalnymi, (3) konflikt instytucji formalnych i nieformalnych jest czynnikiem wywołującym zmianę, chyba że instytucje formalne dominują jako podstawowa wartość kulturowa, (4) celem osiągniecia samopodtrzymującego i zrównoważonego rozwoju w niestabilnym środowisku jest dążenie do zróżnicowania organizacyjnego i kulturowego.

Oryginalność / wartość artykułu, wkład w rozwoju nauki: Ten artykuł pokazuje, że poręczna metafora może rodzić nowe spostrzeżenia. Z punktu widzenia żywotności organizacyjnej i zrównoważonego rozwoju, czynnikiem określającym samopodtrzymywalność organizacji nie jest to, co zostało wykonane, ale to, w jaki sposób zostało to wykonane.  Takie ujęcie tego problemu implikuje, że cele nigdy nie uświęcają środki. artykuł ponadto pokazuje, że zrównoważony rozwój wymaga krytycznej refleksji na temat instytucji nieformalnych i systemów współrządzenia, które te środki określają. Krytycznej refleksji na temat instytucji rynkowych wymaga również zrównoważony rozwój marketingu.

Biogram autora

Ynte K. Van Dam - Wageningen University

Marketing and Consumer Behaviour group

Bibliografia

Abramson, L.Y., Seligman, M.E., & Teasdale, J.D. (1978). Learned helplessness in humans: critique and reformulation. Journal of abnormal psychology, 87(1), 49.

Adler, P.S., & Borys, B. (1996). Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercive. Administrative Science Quarterly, 41(1), 61-89.

Alvesson, M., & Spicer, A. (2012). A stupidity-based theory of organizations. Journal of Management Studies, 49(7), 1194-1220.

Antonio, R.J. (1979). The contradiction of domination and production in bureaucracy: The contribution of organizational efficiency to the decline of the Roman Empire. American Sociological Review, 44(6), 895-912.

Balmer, J.M., & Wilson, A.M. (2001). Understanding organisational culture and the implications for corporate marketing. European Journal of Marketing, 35(3/4), 353-367.

Banks, J.A. (2008). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Educational researcher, 37(3), 129-139.

Berry, B. (2004). Organizational culture: A framework and strategies for facilitating employee whistleblowing. Employee Responsibilities and Rights Journal, 16(1), 1-11.

Box, G.E.P. (1976). Science and statistics. Journal of the American Statistical Association, 71(356), 791-799.

Briley, D.A., & Wyer Jr, R.S. (2002). The Effect of Group Membership Salience on the Avoidance of Negative Outcomes: Implications for Social and Consumer Decisions. Journal of Consumer Research, 29(3), 400-415.

Cameron, K.S., & Quinn, R.E. (2005). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework: John Wiley & Sons.

Coase, R.H. (1960). The problem of social cost. Journal of Law and Economics, 3(1), 1-44.

Cohan, J.A. (2002). "I didn't know" and "I was only doing my job": Has corporate governance careened out of control? A case study of Enron's information myopia. Journal of Business Ethics, 40(3), 275-299.

Dauber, D., Fink, G., & Yolles, M. (2012). A configuration model of organizational culture. SAGE Open, 2(1), 1-16.

Deshpande, R., Farley, J.U., & Webster Jr, F.E. (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis. The journal of Marketing, 23-37.

Eckerman, I. (2005a). The Bhopal gas leak: Analyses of causes and consequences by three different models. Journal of loss prevention in the process industries, 18(4), 213-217.

Eckerman, I. (2005b). The Bhopal saga: causes and consequences of the world's largest industrial disaster. Hyderabad: Universities press.

Fisher, R.A. (1930). The genetical theory of natural selection. Oxford: Clarendon Press.

Geddes, L. (2012). Antifragil: how to make an unstable world strong. interview with Nassim Nicholas Taleb: New Scientist, 14 November 2012.

Giroux, H.A. (2011, Tuesday, 18 January 2011). Beyond the Swindle of the Corporate University: Higher Education in the Service of Democracy. Truthout.

Grönroos, C. (1984). A Service Quality Model and its Marketing Implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.

Harris, H. (2008). Promoting ethical reflection in the teaching of business ethics. Business ethics: A European review, 17(4), 379-390.

Hart, O., & Moore, J. (1988). Incomplete contracts and renegotiation. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 755-785.

Hatch, M.J. (1993). The dynamics of organizational culture. Academy of Management Review, 18(4), 657-693.

Horton, J. (1964). The dehumanization of anomie and alienation: a problem in the ideology of sociology. The British Journal of Sociology, 15(4), 283-300.

Jickling, B. (1992). Viewpoint: Why I don't want my children to be educated for sustainable development. The Journal of Environmental Education, 23(4), 5-8.

Kapp, K.W. (1971). The social costs of private enterprise, 2nd ed. New York: Schocken books.

Kilbourne, W.E., Beckmann, S.C., & Thelen, E. (2002). The role of the dominant social paradigm in environmental attitudes: A multinational examination. Journal of Business Research, 55(3), 193-204.

Kilbourne, W.E., Dorsch, M.J., McDonagh, P., Urien, B., Prothero, A., Grünhagen, M., et al. (2009). The institutional foundations of materialism in western societies. Journal of Macromarketing, 29(3), 259-278.

Kovalenko, T., & Sornette, D. (2013). Dynamical diagnosis and solutions for resilient natural and social systems. Planet@Risk, 1(1), 7-33.

Kropotkin, P. (1927). Anarchism: A collection of revolutionary writings. North Chelmsford (Mass): Courier Corporation.

Lévi-Strauss, C. (1950). Introduction à l'oeuvre de Marcel Mauss In: Marcel Mauss (1902 - 1938), Sociologie et anthropologie. Paris: PUF.

McMaster, K.I. (2003). Not just another day on the job - Implementation of sustainable development in the minerals industry. Exploration and Mining Geology, 12(1-4), 1-4.

Mietelski, J.W., Kierepko, R., Brudecki, K., Janowski, P., Kleszcz, K., & Tomankiewicz, E. (2014). Long-range transport of gaseous 131I and other radionuclides from Fukushima accident to Southern Poland. Atmospheric Environment, 91, 137-145.

Milburn, K., & Harvie, D. (2016). On the uses of fairy dust: Contagion, sorcery and the crafting of other worlds. Culture and Organization, 1-17.

Muja, N., Appelbaum, S.H., Walker, T., Ramadan, S., & Sodeyi, T. (2014). Sustainability and organizational transformation: Putting the cart before the horse? (part two). Industrial and Commercial Training, 46(6), 307-314.

Nietzsche, F. (1889). Götzen-Dämmerung oder wie man mit dem Hammer philosophirt. Leipzig: Verlag von C.G.Neuman.

Osband, K. (2013). Turbulence and Evolutionary Fitness. Wilmott, 2013(64), 8-11.

Palazzo, G., Krings, F., & Hoffrage, U. (2012). Ethical Blindness. Journal of Business Ethics, 109(3), 323-338.

Piedelievre, J.P., Musson-Genon, L., & Bompay, F. (1990). MEDIA - an Eulerian model of atmospheric dispersion: first validation on the Chernobyl release. Journal of Applied Meteorology, 29(12), 1205-1220.

Platje, J. (2008). An institutional capital approach to sustainable development. Management of Environmental Quality, 19(2), 222-233.

Platje, J. (2011). Institutional capital - creating capacity and capabilities for sustainable development (Vol. 463). Opole: Uniwersytet Opolski.

Polanyi, K. (1944). The great ransformation: the political and economics origings of our time. Boston: Beacon Press.

Popper, K. (1945). The open society and its enemies: part 1 The age of Plato. London: Routledge.

Porter, M.E. (1998). The competitive advantage of nations. New York [etc.]: The Free Press.

Pratchett, T. (1995). Maskerade. Londn: Victor Gollancz Ltd.

Schein, E.H. (2006). Organizational culture and leadership. San Fransisco (CA): John Wiley & Sons.

Seeman, M. (1959). On the meaning of alienation. American sociological review, 24(6), 783-791.

Serpa, S. (2016). An Overview of the concept of organisational culture. International Business Management, 10(1), 51-61.

Shearman, R. (1990). The meaning and ethics of sustainability. Environmental Management, 14(1), 1-8.

Sørensen, J.B. (2002). The strength of corporate culture and the reliability of firm performance. Administrative science quarterly, 47(1), 70-91.

Sugita, M., & Takahashi, T. (2015). Influence of corporate culture on environmental management performance: An empirical study of japanese firms. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 22(3), 182-192.

Sutton, R.I., & Louis, M.R. (1987). How selecting and socializing newcomers influences insiders. Human Resource Management, 26(3), 347-361.

Taleb, N.N. (2012a). Antifragile. Things that gain from disorder. London: Penguin Books.

Taleb, N.N. (2012b). Antifragile: how to live in a world we don't understand (Vol. 3): Allen Lane London.

Tönnies, F. (1887). Gemeinschaft und Gesellschaft. Leipzig: Fues's Verlag.

Van Dam, Y.K., & Apeldoorn, P.A.C. (1996). Sustainable marketing. Journal of Macromarketing, 16(2), 45-56.

Von Mises, L. (1949). Human action: Ludwig von Mises Institute.

Von Mises, L. (2012). The ultimate foundation of economic science: Liberty Fund.

Weber, M. (1922). Wirtschaft und Gesellschaft. Tübingen: Mohr.

Opublikowane

2017-02-08

Numer

Dział

Artykuły