Usefulness of the concept of social savings and consumer surplus in studies on the impact of innovation on economic growth
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.288Słowa kluczowe:
społeczne oszczędności, nadwyżka konsumenta, elastyczność popytu, innowacje, transport kolejowy,Abstrakt
Aim: The main objective of the paper was to calculate social savings (and consumer surplus) of innovation on the example of railroads in Germany for 1985. The railways were among the most important innovations in the nineteenth century. Being aware of the limits of the social savings technique, the author included the concept of consumer surplus in his calculation
Design / Research methods: For the purpose of the research, the author used the concept of social savings proposed by Robert Fogel and consumer surplus.
Conclusions / findings: For the year 1895, social savings amounted to 2.82% (first equation) of GDP and 5.04% of GDP (second equation), taking into account elasticity of demand (-1,38), social savings amounted to 1.27% of GDP and 2.18% of GDP for Germany. The result thus elicited the author referred to the social savings from railroads as made available in literature and the author’s previous research. The author demonstrated that the social savings from the innovation were relatively small.
Originality / value of the article: The results of research are useful for examining the impact of innovation, such as railroads, on the level of social savings. The paper fills the gap in the Polish economic thinking on the use of counterfactual methods.
Implications of the research: The concept of social savings which takes into account demand elasticity can be applied successfully in evaluating the impact of (various) innovations on economic growth.
Limitations of the research: The weakness of the method may be the lack of knowledge about the real level of elasticity of demand for innovation, as well as determining the level of prices of an alternative good, especially if the use of innovation at the initial stage of bringing it to the market involves a relatively high price.
Bibliografia
Das Deutsche Eisenbahnwesen der Gegenwart. BD.1 und 2 , Verlag von Reimar Hobbing, Berlin, 1911.
Boyd J., Walton G.M., The social savings from nineteenth century rail passenger services, Explorations in Economic History 9, 1972.
Fishlow A., American Railroads and the Transformation of the Antebellum Economy, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1965.
Fishlow A., Productivity and Technological Change in the Railroad Sector, 1840-1910, (w:) Output, Employment, and Productivity in the United States after 1800, Studies in Income and Wealth. Bd. 30, National Bureau of Economic Research, New York/London, 1966.
Fogel R., A Quantitative Approach to the Study of Railroads in American Economic Growth: A Report of Some Preliminary Findings, Journal of Economic History, 22, 163/197, 1962.
Fogel R., Railroads and American Economic Growth: Essays in Econometric History. Baltimore: Johns Hopkins Press, 1964.
Fogel R., Notes on the Social Saving Controversy, Journal of Economic History, v. XXXIX, No 1, March 1979.
Foreman-Peck J., Railways and the late Victorian economic growth (in:) Foreman-Peck J. (ed.) New Perspectives on the Late Victorian Economy: Essays in Quantitative Economic History, 1860-1914, Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Fremdling R., Eisenbahnen und deutsches Wirtschaftswachstum 1840-1879. Ein Beitrag zur Entwicklungstheorie und zur Theorie der Infrastruktur, Gesellschaft für Westfälische Wirtschaftsgeschichte E.V., Dortmund, 1985.
Guzowski P., Poniat R., Że zaś w wieku cyfr cyframi tylko poprzeć można twierdzenie... – raz jeszcze o kondycji polskich badań nad historią gospodarczą, Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych, Tom LXXV, 2015.
Hoffmann, W.G., Das Wachstum der deutschen Wirtschaft seit der Mitte des 19. Jahrhunderts. Berlin Springer-Verlag, 1965.
Jahrbuch für Volkswirtschaft und Statistik, Herausgegeben von O. Hübner, Fünfter Jahrgang, Verlag von H. Hübner, Leipzig, 1857.
Laffut M., (ed.) O’Brien P.O., Railways and the Economic Development of Western Europe, 1830-1914, New York: St Martin’s Press, 1983.
Leunig T., Social saving, (w:) Economics and History: Surveys in Cliometrics, D. Greasley, L. Olexey (ed.), Willey-Blackwell, 2011.
Matera R., Kilka uwag na temat miejsca badań ilościowych w polskiej historii gospodarczej. Stan i perspektywy, Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych, tom LXXV, 2015
Myszczyszyn J., Koleje żelazne, jako istotny element procesu wstępnej industrializacji państw niemieckich, Kultura i Historia 17/2010, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1757.
Myszczyszyn J., Wpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840−1913), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013.
Myszczyszyn J., Wykorzystanie koncepcji social savings w określeniu wpływu sektora kolejowego na wzrost gospodarczy Niemiec w początkach XX w., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2013, Iss. 305
O'Brien P., The New Economic History Of The Railways, Billing & Sons Ltd., Guilford, London and Worcester, 1977.
Railways and the Economic Development of Western Europe, 1830-1914, (ed.) O’Brien P., The Macmillan Press Ltd, London, 1983.
Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Herausgegeben vom Kaiserlichen Statistischen Amt, Berlin, 1880-1917.
Pomorski J., Paradygmat New Economic History: Studium z teorii rozwoju nauki, Lublin, 1986.
Sympher L., Die wirthschaftliche Bedeutung des Rhein-Elbe-Kanals. Band 1.,Siemenroth & Troschel, Berlin 1899.
Pierenkemper T., Tilly R,. The German Economy During the Nineteenth Century, New York, 2004.
Voss W., Die langfristige Entwicklung des Eisenbahngüterverkehrs in Deutschland von 1880 bis 1957 in ihrer Abhängigkeit von Wachstum und Strukturwandlungen der Wirtschaft, Hamburg, 1960.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.