Rozpoznanie wybranych determinant wyniku finansowego netto spółek giełdowych branży przemysłu spożywczego

Autor

  • Aleksandra Zygmunt Politechnika Opolska Wydział Ekonomii i Zarządzania Katedra Ekonomii, Finansów i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.255

Słowa kluczowe:

czynniki wyniku finansowego netto, spółki giełdowe przemysłu spożywczego

Abstrakt

W artykule podjęto badania nad determinantami wyniku finansowego netto przedsiębiorstw należących do branży przemysłu spożywczego, notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W tym zakresie podjęto rozważania nad znaczeniem wyniku finansowego netto w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, a następnie dokonano analizy dynamiki wybranych czynników wpływających na wynik finansowy netto ze szczególnym uwzględnieniem: przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i usług, kosztów podstawowej działalności operacyjnej, pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych, przychodów i kosztów finansowych oraz salda zysków i strat nadzwyczajnych. W dalszej kolejności, w oparciu o wskaźniki dynamiki, pozycyjne miary położenia oraz metodę prostej regresji liniowej i regresji wielorakiej, przeprowadzono badania nad identyfikacją wpływu powyższych czynników na wynik finansowy netto analizowanych przedsiębiorstw. Badaniami objęto okres 2003–2012. W analizach wykorzystano informacje finansowe pozyskane ze sprawozdań finansowych badanych spółek za lata 2003–2012. Wyniki badań wskazują na zasadnicze znaczenie pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych w kształtowaniu wyniku finansowego netto rozpatrywanych spółek. Zasadniczą wartością podjętego zagadnienia jest identyfikacja czynników, które wpływają na kształtowanie się wyniku finansowego netto, co należy traktować jako kluczowe uwarunkowanie decyzji w zakresie finansów spółek giełdowych branży przemysłu spożywczego. W dalszych badaniach zakłada się m.in. rozpoznanie stopnia oddziaływania przyjętych determinant na zarządzanie finansami spółek giełdowych branży przemysłu spożywczego.

Bibliografia

Bromwich M., Walker M. (1998), Residual income past and future, “Management Accounting Research”, vol. 9.

Gabrusewicz W. (2005), Podstawy analizy finansowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2005.

Gatnar E. (red.), Walesiak M. (red.) (2004), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.

Hamrol M. (red.) (2010), Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Ujęcie sytuacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2010.

http://www.pbs-finanse.pl/uploads/raporty/roczne/rok_2012/skonsolidowany/Raport%20skonsolidowany%202012r..pdf [stan na dzień: 29.10.2014 r.].

Ignatczyk W., Chromińska M. (2004), Statystyka. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań.

Jerzemowska M. (red.) (2004), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Kleiman R.T. (1999), Some New Evidence on EVA Companies, “Journal of Applied Corporate Finance”, nr 12 (2).

Monitory Polskie B.

„Raport Roczny” [za lata 2003–2012], Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Sierpińska M., Jachna T. (2004), Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sierpińska M., Niedbała B. (2003), Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Skowronek Cz. (red.) (2004), Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. Zbiór przykładów i zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Sobczyk G. (red.) (2004), Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.

Szyszko L. (red.) Szczepański J. (red.) (2003), Finanse przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Teitelbaum R. (1997), America’s Greatest Wealth Creators, “Fortune”, 10 November 1997.

Tully S. (1993), The Real Key to Creating Wealth, “Fortune”, nr 128.

Walbert L. (1994), The Stern Stewart Performance 1000: Using EVA to Build Market Value, “Journal of Applied Corporate Finance”, nr 6.

Wallace J.S. (1997), Adopting Residual Income-Based Compensation Plans: Do You Get What You Pay For?, “Journal of Accounting and Economics”.

Zeliaś A. (2000), Metody statystyczne, PWE, Warszawa.

Zygmunt A (2006), Zastosowanie EVA do oceny ośrodków odpowiedzialności za inwestycje, w: Controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Sierpińska M. (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania, Warszawa.

Zygmunt J. (2013), Nowoczesne metody wyceny przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole.

Pobrania

Numer

Dział

Artykuły