KREOWANIE PRODUKTU SPORTOWO-REKREACYJNEGO MIASTA KATOWICE W ŚWIETLE BADAŃ ANKIETOWYCH OSÓB W WIEKU 55+
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.244Słowa kluczowe:
produkt, sport, rekreacja, seniorzy, ekonomia społecznaAbstrakt
Pobudzanie, motywowanie oraz kształtowanie rozwoju sportu i rekreacji wśród społeczeństwa jest zadaniem między innymi władzach lokalnych. Samorządy są zobowiązane do tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu, współdziałania z organami administracji rządowej, innymi jednostkami samorządowymi oraz klubami sportowymi, w celu tworzenia warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej i rekreacji oraz odpowiednich warunków materialno-technicznych dla ich rozwoju (Ustawa o sporcie 2010: rozdz. 6 art. 27).
W związku z nasilającym się procesem starzenia się społeczeństwa, na znaczeniu zyskuje rozumienie terminu „starzenie się”[1], w kontekście prowadzenia aktywnej polityki społecznej samorządów wobec starzenia się populacji. Proces ten stawia także nowe wyzwania w obszarze kreowania produktu sportowo-rekreacyjnego jednostki terytorialnej dla grupy wiekowej 55+. Celem badania była analiza potrzeb mieszkańców Katowic w wieku 55+ w stosunku do produktu sportowo-rekreacyjnego miasta oraz próba wyznaczenia dalszych kierunków jego doskonalenia dla badanej grupy wiekowej.[1] Pojęcie „starzenie się” rozumiane w celach powyższego artykułu to „proces postępującego upośledzenia funkcji życiowych organizmu oraz utrata zdolności adaptacyjnych do zmian środowiskowych wraz ze zwiększającym się prawdopodobieństwem zgonu”. Za: T.B. Kirkwood, Human Senescence, „BioEssay” 1996, 18(12).
Bibliografia
Alejziak W. (2010), Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Kraków, Wydawnictwo Albis.
BodyLife [w:] M. Wolny (2010), Kluby w Polsce. Jaki profil dominuje?, Warszawa, Health and Beauty Media, nr 31.
Gospodarek J. (2008), Prawo w turystyce i rekreacji, Warszawa, Difin.
Grzeganek-Więcek B., Kantyka J., Hadzik A., Cieslikowski K. (2014), Anatomia organizacji sportowych i turystycznych, Katowice, Wydawnictwo AWF Katowice.
Halemba P., Kucharski M. (2008), Znaczenie wykorzystania narzędzi marketingowych dla realizowania statutowych celów państwowych ośrodków sportu i rekreacji [w:] Współczesne problemy zarządzania sportem i turystyką, red. P. Halemba, Katowice, AWF w Katowicach.
http://senior.gov.pl/source/raport_osoby%20starsze.pdf.
http://www.aktywni-seniorzy.info.
Izydorczyk A. (2003), Marketing w systemie kultury fizyczne, Warszawa, Polska Korporacja Menedżerów Sportu.
Kantyka J., Hadzik A., Chudy W. (2013), Determinanty wyboru oferty wellness organizacji rekreacyjnych na przykładzie zachowań konsumentów z Górnego Śląska [w:] Welleness jako forma kultury fizycznej i turystyki-aspekty zdrowotne i ekonomiczne, red. J. Kantyka, Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
Kirkwood T.B. (1996), Human Senescence, „BioEssay” 18 (12).
Kuźnik F. (2006), Regionalne uwarunkowania konkurencyjności firm [w:] Sposoby utrzymania przewagi konkurencyjnej firmy, red. K. Lisiecka, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.
Limański A. (2007), Uwarunkowania zarządzania organizacjami non-profit [w:] Rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorstw w warunkach globalnej gospodarki światowej, pod red. W.M. Grudzewskiego, Katowice, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach.
Lui C.W., Everingham J.A., Warburton J., Cuthill M., and Bartlett H. (2009), What Makes a Community Age-Friendly. A Review of International Literature, „Australasian Journal on Ageing” 28 (3), s. 116–121.
Maciąg J., Kantyka J. (2010), Konkurencyjność organizacji świadczących usługi rekreacyjne w warunkach zmiennego otoczenia [w:] Dylematy zarządzania sportem i turystyką w warunkach niepewności otoczenia, red. B. Grzeganek-Więcek, J. Maciąg, Katowice, AWF w Katowicach.
Maciąg J., Kantyka J. (2015), Ocena jakości produktu sportowo-rekreacyjnego miasta przez seniorów (na przykładzie Katowic) [w:] Zeszyty Naukowe Uczelni Warszawskiej im. Marii Skłodowskiej-Curie 4(50), Warszawa.
Mynarski M. (2008), Czynniki i prognozowane kierunki rozwoju rekreacji fizycznej [w:] Teoretyczne i empiryczne zagadnienia rekreacji i turystyki, red. W. Mynarski, Katowice, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach.
Nowak S., Ulfik A., Halemba P. (2012), Wpływ działalności lokalnych organizacji turystycznych na rozwój branży turystycznej w regionie, „Logistyka” nr 3.
Rocznik demograficzny, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Dz. U. 1990, nr 16, poz. 50 z późn. zm., art. 6–7.
Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, rozdz. 6 art. 27.
Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, rozdz. 6 art. 27.
Woynarowska B., Mazur J. (2002), Zachowania zdrowotne, zdrowie i postrzeganie szkoły przez młodzież w Polsce w 2002 roku. Raport techniczny z badań, Warszawa, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Matki i Dziecka.
Żyśko J. (2006), Rynek usług sportowo-rekreacyjnych – aspekty teoretyczne i praktyczne [w:] Turystyka i Rekreacja. Wymiary teoretyczne i praktyczne, red. J. Kosiewicz, K. Obodyński, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.