BEZPIECZEŃSTWO KLIENTA JAKO ISTOTNY ATRYBUT USŁUG REKREACYJNYCH
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.243Słowa kluczowe:
rekreacja, bezpieczeństwo usług, ryzykoAbstrakt
Poszukiwanie coraz bardziej ekscytujących form spędzania czasu wolnego rodzi nowe zapotrzebowanie. Kształtującym się potrzebom społeczeństwa odpowiada oferta przedsiębiorstw, których usługi są związane z ekstremalnymi formami aktywności, nazywanymi często formami lub sportami wysokiego ryzyka. W konsekwencji pojawiają się nowe zagrożenia, często celowo wkomponowane w różnorodne oferty związane z aktywnością ruchową. Ryzyko może stanowić atrakcję, gdyż pozwala zaspokoić potrzebę niecodziennych emocji i nietypowej rozrywki. Motywację do uprawiania takich form może stanowić potrzeba nowych, intensywnych przeżyć emocjonalnych oraz doznań związanych z podejmowaniem działań ryzykownych. Uprawianie takiego rodzaju aktywności wymaga odwagi i powoduje generowanie silnych emocji towarzyszących każdemu zagrożeniu. Dominującą cechą form aktywności ruchowej nazywanych ekstremalnymi jest ryzyko. Czy proponowane atrakcje są bezpieczne? Czy są to miejsca bezpieczne dla osób wypoczywających?
W tym kontekście warto rozważyć oferowane usługi rekreacyjne pod kątem zarządzania bezpieczeństwem klienta. W niniejszym opracowaniu analizie zostały poddane zagadnienia identyfikacji zagrożeń i szacowania ryzyka w usługach rekreacyjnych, edukacji dla bezpieczeństwa oraz atrakcyjności emocyjnej zagrożeń w usługach rekreacyjnych.
Bibliografia
Adamski F. (red.), (2005), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Homplewicz J. (2005), Aksjologia pedagogiczna wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych [w:] Wartości w pedagogice, red. W. Furmanek, Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski. Instytut Badań Edukacyjnych, s. 110–198.
Goszczyńska M. (1997), Człowiek wobec zagrożeń. Uwarunkowania oceny i akceptacji ryzyka, Warszawa., Żak.
Grosset R., Mochnaczewski P., Wiatr S. (2009), Zagrożenia i poczucie bezpieczeństwa. Oceny mieszkańców dużych miast. WSZiP, Warszawa.
Iwankiewicz-Rak B. (red.) (2012), Marketing w usługach. Przykłady zastosowań. Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej.
Kaczmarek T.T. (2008), Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Warszawa.
Kiełbasiewicz-Drozdowska I. (2010), Zarys rozwoju refleksji teoretycznej nad problematyką rekreacji [w:] Teoria i metodyka rekreacji, pod red. W. Siwińskiego i B. Pluty, AWF Poznań.
Kochanowski J. (2014) Fraszki – wybór. Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej, Gdańsk 2001–2003 (red. M. Adamiec), http://literat.ug.edu.pl/~literat/fraszki/078.htm (dostęp 1.11.2014).
Kodeks karny, Portal dla prawników. Stan prawny listopad 2014, http://kodeks-karny.org/czesc-szczegolna/przestepstwa-przeciwko-zyciu-i-zdrowiu (dostęp 1.11.2014).
Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej PSSB, http://pssb.pl/pssb/rules/index,kodeks-etyczny.html (dostęp 1.11.2014).
Kodeks Etyki Zawodowej Sprzedawców PSZS, http://pszs.org.pl/pliki/pszs_kodeks_etyki.pdf; (dostęp 1.11.2014).
Korzeniowski L.F. (2008), Securitologia, Kraków, EAS.
Korzeniowski L.F., Janošec J. (2011), Nauki o bezpieczeństwie, Kraków, EAS.
Malak K. (2007), Bezpieczeństwo jako kategoria i zjawisko społeczne, „Piotrkowskie Zeszyty Międzynarodowe” nr 2, s. 91–95.
http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/informacje_dla_podrozujacych/zagrozenia/.
Noga H. (2013,) Wzór osobowy jako nośnik wartości, http://www.wychowawca.pl/ (dostęp 20.03.2013).
Olbrycht K. (2002), Prawda, dobro, i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice, Wydawnictwo Instytutu Śląskiego.
Panfil R. (2014), Hybrydowość, użyteczność i atrakcyjność jako atrybuty usług WFR (Wellness, Fitness, Rekreacja)., referat na I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Usługi rekreacyjne – identyfikacja, rozwój, dystrybucja, Wrocław.
Panfil R. (2012) Produkty sportowe. Identyfikacja, rozwój, dystrybucja. Wrocław, Wyższa Szkoła Zarządzania i Coachingu.
Pawłucki A. (2013), Nauki o kulturze fizycznej, AWF Wrocław.
Puzynina J. (1992), Język wartości. Warszawa, PWN.
Sobol E. (red.) (1995), Słownik wyrazów obcych. Warszawa, PWN.
Węgrzecki A. (1994), Wolność jako podstawa dojrzałości aksjologicznej [w:] Edukacja aksjologiczna, t.1, red. K. Olbrycht, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice, s. 19–24.
Wiesner W. (2011), Zarządzanie ryzykiem a edukacja dla bezpieczeństwa w rekreacji, „Zeszyty Naukowe WSB we Wrocławiu” nr 23, s. 197–210.
Wiesner W. (2014), Identification of risks in water parks: a survey of customers and lifeguards [w:] Science in swimming. 5/ed. by K. Zatoń, M. Rejman, K. Antoniak-Lewandowska, AWF Wrocław, s. 137–155.
Wojtyła K. (2000), Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin, Instytut Jana Pawła II KUL.
Zapotoczna D. (2013), Psychologiczne aspekty uprawiania sportów ekstremalnych, „Magazyn Trenera” 24, s. 35–38.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.