RELAKSACJA W ZAJĘCIACH FITNESS NA PRZYKŁADZIE FORM BODY & MIND
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.242Słowa kluczowe:
fitness, rekreacja, body & mind, relaks, korzyści psychiczne i fizyczneAbstrakt
W dzisiejszym świecie, zdominowanym przez stresującą pracę i szybki styl życia, dużą popularnością cieszą się nie tylko zajęcia klasycznego aerobiku, ale także ćwiczenia relaksujące, łączące elementy rozciągające, wzmacniające oraz wyciszające, określane mianem body and mind. Ćwiczenia tego typu mają za zadanie połączyć pracę umysłu z ciałem. Muzyka wykorzystywana w tych zajęciach jest spokojniejsza niż w innych zajęciach fitnessowych, pozwala uczestnikowi bardziej skupić się na ćwiczeniach i wyciszyć organizm.
Celem badań była próba ukazania korzyści fizycznych i psychicznych płynących z uczestnictwa w zajęciach body & mind, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Po analizie odpowiedzi respondentów wyciągnięto następujące wnioski końcowe:
- W skład body & mind wchodzą następujące formy zajęć: pilates, BodyArt®, zdrowy kręgosłup, joga, stretching. Badani błędnie wskazywali także: TBC, ABT czy Pump.
- Zajęcia body & mind kierowane są do wszystkich. Zarówno do osób starszych, jak i młodych, także do tych, którzy mają problemy zdrowotne, jak i tych, którzy uczęszczają na zajęcia profilaktycznie.
- Według badanych najważniejszymi motywami podjęcia uczestnictwa w zajęciach body & mind były: wyeliminowanie bólów kręgosłupa oraz poprawa gibkości ciała. Kolejne ważne czynniki to: wyrobienie zgrabnej sylwetki oraz relaks i odpoczynek.
Bibliografia
Gmitrzak D. (2008), Techniki relaksu, Warszawa, Hachatle Live Polska.
Heszen-Niedojek I. (2000), Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego.
Karpińska A., Pluta B., Kulawiak M. (2014), The use of equipment and accessories in modern forms of fitness classes and their impact on the attractiveness and the effects of exercise [w:] Tourism research in a changing world editors. Dias, red. J. Kosmaczewska, E. Dziedzic, A. Leiria Magliulo, GITUR - Tourism Research Group of Polytechnic Institute of Leiria, s. 377–385.
Kuba L., Paruzel-Dyja M. (2010), Fitness nowoczesne formy gimnastyki podstawy teoretyczne, AWF Katowice.
Matella K. (2011), Fitness zdrowie i uroda, Body Life, Toruń, Zakład Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL.
Nelson A.G., Kokkonen J. (2010), Anatomia Stretchingu., Białystok, Studio Astropsychologii.
Pietrzyk D. (red.) (2003), Fitness – nowoczesne formy gimnastyki. Podręcznik dla instruktorów rekreacji ruchowej, Warszawa, Zarząd Główny Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej.
Siwiński W. (2000), Metodyka pisania prac dyplomowych i magisterskich w dziedzinie turystyki i rekreacji, Polski Dom Wydawniczy „Ławica”.
Terelak F. (2001), Psychologia stresu, Bydgoszcz, Oficyna Wydawnicza Branta, s. 66.
Titkow A. (1993), Stres i życie społeczne. Polskie doświadczenia, Warszawa, PiW.
„Trainer” nr 2/2012, Health and Beauty Media.
http://jatomifitness.pl/pl/zajecia/zdrowy-kr%C4%99gos%C5%82 (23.08.2014).
www.ideafit.com/fitness-library/what-is-mind-body-exercise (16.04.2014).
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.