WYKORZYSTANIE PARKÓW LINOWYCH W EDUKACJI JAKO FORMY KSZTAŁTOWANIA KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH STUDENTÓW KIERUNKU TURYSTYKA I REKREACJA

Autor

  • Wioletta Łubkowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia, Zakład Turystyki i Rekreacji
  • Michał Tarnowski Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia, Zakład Turystyki i Rekreacji

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.241

Słowa kluczowe:

sport, rekreacja, fitness, aktywność fizyczna, kompetencje społeczne, parki linowe

Abstrakt

W pracy przedstawiono innowacyjną metodę efektywnego kształcenia studentów w zakresie kompetencji społecznych, jaką są ćwiczenia grupowe w parku linowym. Badania miały charakter empiryczny. Przeprowadzono je na grupie studentów kierunku turystyka i rekreacja. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Przeprowadzane badania pozwalają stwierdzić, że zajęcia w parku linowym mają duży potencjał edukacyjny, który można wykorzystać w rozwijaniu kompetencji społecznych, a tym samym w budowaniu kapitału społecznego. Najczęściej opisywane korzyści wynikające z ćwiczeń w parku linowym to: wzrost wiary we własne siły (42,3%), rozwinięcie umiejętności podejmowania i oceny ryzyka (26,92%) oraz poprawa samooceny (23,07%). Najczęściej wskazywane przez respondentów kierunki kształtowania kompetencji społecznych to: umiejętność współpracy w grupie rówieśniczej (60%), pomagania innym i otaczania opieką słabszych (50%), komunikowania się (50%), poznawania innych (40%), prowadzenia rozmów o własnych emocjach i trudnościach (33,3%) oraz budowania i prowadzenia zespołu (30%). Zasadne jest uwzględnienie i wykorzystanie ćwiczeń w parku linowym w wychowaniu plenerowym oraz w programach studiów kierunku turystyka i rekreacja oraz wychowanie fizyczne.

Bibliografia

Czapiński J. (2011), Miękkie kapitały a dobrobyt materialny: wyzwania dla Polski [w:] W kręgu psychologii społecznej, red. J. Czarnota-Bojarska, I. Zinserling, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 253–285.

Czapiński J. (2013), Kapitał społeczny [w:] Diagnoza Społeczna 2013. Warunki i Jakość Życia Polaków – Raport, red. J. Czapiński i T. Panek, [Special issue], Contemporary Economics, s. 285–298, www.diagnoza.com/ [04.10.2014].

Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty (2012), red. E. Palamer-Kabacińska i A. Leśny, Wydawnictwo Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa.

Mikewicz P. (red.) (2011), Kapitał społeczny i edukacja. Badanie porównawcze pomiędzy Polską i Islandią. Raport podsumowujący, Dolnośląska Wyższa Szkoła we Wrocławiu, Wrocław.

Kraśniewski A. (2009), Proces Boloński to już 10 lat, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Kraśniewski A. (2010), Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego?, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Kruczek Z. (2011), Gnieźnieńskie Forum Ekspertów Turystyki Kulturowej, W jakim kierunku zmierza rozwój nowych atrakcji, jakie czynniki determinować będą ich treść i formę?, „Turystyka Kulturowa”, nr 11, s. 37–44, www.turystykakulturowa.org [30.09.2014].

Leksykon Puszczy Wkrzańskiej. Przewodnik przyrodniczo-krajoznawczy (2013), red. T. Białecki i S. Krzywicki, Stowarzyszenie Ziemia Warpieńska, Nowe Warpno.

Leśny A. (2013), Parki linowe w edukacji – możliwości budowania kapitału społecznego w lesie, „Studia i Materiały CEPL w Rogowie”, Zeszyt 34/1, s. 65–73.

Leśny A. (2014), Działania w parkach linowych – rozrywka czy edukacja? [w:] Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce, red. A. Bąk, A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska, Wydawnictwo Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa, s. 300–317.

Leśny A. (2014), Parki linowe w edukacji, www.naukaprzygoda.edu.pl/czytelnia/parki-linowe-w-edukacji/ [28.02.2014].

Łubkowska W., Paczyńska-Jędrycka M., Bobik M. (2013), Standardy bezpieczeństwa w parkach linowych [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa. Szkoła – Turystyka – Rekreacja, red. Z. Dziemianko i A. Kusztelak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlu i Usług, Poznań, s. 291–302.

Łubkowska W., Paczyńska-Jędrycka M., Jońca M. (2014), „Outdoor Education” w procesie kształtowania pozytywnych postaw młodzieży wykluczonej, [w:] Próby i Szkice Humanistyczne (t. 8). Resocjalizacja – Edukacja – Polityka społeczna. Współczesne konteksty teorii i praktyki resocjalizacyjnej, red. M. Kowalski, A. Knocińska, P. Frąckowiak, Wydawnictwo Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej, Środa Wielkopolska, s. 171-182.

Łubkowska W., Tarnowski M. (2014), Samopoczucie studentów Wydziału Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego podczas programowego obozu letniego [w:] Turystyka i rekreacja w teorii i praktyce, red. J. Eider, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 116–126.

Łubkowska W., Tarnowski M. (2014), Wykorzystanie wybranych elementów atrakcyjności turystycznej ziemi czaplineckiej i Drawskiego Parku Krajobrazowego na potrzeby programowych obozów letnich Wydziału Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia [w:] Turystyka i rekreacja w teorii i praktyce, red. J. Eider, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 7–21.

Metodyka rekreacji ruchowej (1993), red. R. Burgiel, ZG TKKF, Warszawa.

Panasiuk A. (2014), Selected Issues of Management of Regional Tourist Product, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Scientific Journal. Service Management”, nr 12, s. 47–58.

Puciato D. (2010), Zagospodarowanie rekreacyjne Parku Krajobrazowego „Góry Opawskie”, „Physical Activity, Health and Sport”, nr 2, s. 64–70.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki.

Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2020 (2013), Warszawa, www.strateg.stat.gov.pl/strategie_pliki/Strategia_Rozwoju_Kapitalu_Spolecznego.pdf [05.10.2014].

www.polskieparkilinowe.pl/ [30.09.2014].

Pobrania