POLE DANCE JAKO NOWOCZESNA FORMA AKTYWNOŚCI REKREACYJNEJ
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.240Słowa kluczowe:
sport, rekreacja, fitness, aktywność fizyczna, pole danceAbstrakt
Pole dance popularnie nazywany jest tańcem na rurze. Stereotypowo kojarzony jest z tańcem erotycznym wykonywanym w nocnych lokalach. Jednak koncepcja pole dance jest zupełnie inna. Termin ten składa się z dwóch części – pole, co oznacza drążek, i dance, czyli taniec. Można go więc przetłumaczyć jako „taniec na drążku”. Jest to młoda, rozwijająca się i w związku z tym trudna do zdefiniowania dyscyplina. Dla jednych pole dance to forma sztuki tanecznej, inni traktują go jako sport, jeszcze inni wykorzystują jako formę fitness. Pole dance łączy w sobie elementy akrobatyki, gimnastyki i tańca, a nawet jogi, wykonywane na pionowym drążku gimnastycznym tworzącym przedstawienie o artystycznym lub sportowym charakterze.
Celem pracy było przedstawienie pole dance jako mało znanej formy aktywności rekreacyjnej i jej pozytywnych aspektów na tle stereotypów nie do końca zgodnych z rzeczywistą koncepcją tego rodzaju ćwiczeń, a także wskazanie głównych motywów skłaniających ludzi do uprawiania pole dance i wynikających z tego korzyści.
Przeprowadzono badania ankietowe na grupie 50 kobiet regularnie uczestniczących w zajęciach pole dance. Jak wynika z ankiet, do podjęcia aktywności pole dance zachęca przede wszystkim chęć poznania nowych form rekreacji, a także połączenie w pole dance różnych elementów – tańca, akrobatyki, gimnastyki i fitnessu. Przeprowadzone badania wykazały pozytywny wpływ pole dance na sferę fizyczną, psychiczną i społeczną uczestników. Aktywność ta jest treningiem całego ciała oraz formą relaksu i odreagowania od codzienności.
Bibliografia
Chujoy A., Manchester P. W. (1967), The Dance Encyclopedia. Revised and enlarged edition. Simon and Schuster, New York.
Drury R. (2006), Pole dancing – the naughty girl’s guide, Connections Book Publishing, London.
Holland S. (2010), Pole dancing. Empowerment and embodiment, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Kelley S. (2008), Pole Dancing für jede Frau, Riva, München.
Karkosz K. (1998), Akrobatyka sportowa, AWF, Katowice.
Stanisławski J., Billip K., Chociłowska Z. (1984), Podręczny słownik angielsko-polski. Wiedza Powszechna, Warszawa.
Trendy Magazyn, „Potańcówki przy rurze”. nr 23, 04/2011.
Trendy Magazyn, „Wiele hałasu o Pole Dance”. nr 24, 03/2011.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.