SURWIWAL JAKO FORMA AKTYWNOŚCI TURYSTYCZNO-REKREACYJNEJ – SYNTEZA ZJAWISKA
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.239Słowa kluczowe:
rekreacja, , rekreacja outdoorowa, surwiwalAbstrakt
Celem artykułu jest usystematyzowanie wiedzy na temat surwiwalu jako formy aktywności turystyczno-rekreacyjnej. W polskiej literaturze brakuje opracowań o charakterze eksplanacyjnym, kompleksowo ujmujących to zagadnienie. Zdecydowana większość autorów książek i publikacji poruszających tematykę sztuki przetrwania (niekoniecznie pozycji akademickich) skupia się na technicznych aspektach surwiwalu, pomijając zagadnienia teoretyczne.
Na podstawie dostępnej literatury, obserwacji uczestniczącej i własnego doświadczenia autor podjął próbę syntezy wiadomości na temat surwiwalu, w tym zaproponował zdefiniowanie go jako formy aktywności turystyczno-rekreacyjnej, wyróżnił jego rodzaje, podzielił na formy uprawiania oraz zidentyfikował główne treści zajęć.Bibliografia
Buckley R. (2006), Adventure tourism research: a guide to the literature, „Tourism Recreation” Research 31(2): 75–83
Czarnowski A. (2002), Survival w PTTK, „Gościniec” 4(8): 52.
Darman P. (1995), Podręcznik survivalu, tłum. W. Kałużyński. Pelta, Warszawa.
Durydiwka M. (2006), Turystyka aktywna a turystyka kwalifikowana. Dylematy terminologiczne [w:] Świeca A., Kałamucki K. (red.) Turystyka aktywna i jej rozwój na Roztoczu – regionie pogranicza, Kartpol, Lublin: 21–27.
Dworzyński M. (1998), Survival – sztuka przetrwania, „Super Tramp” 7/8: 16.
Groskrejc J. (1996), Specyfika wykorzystania środków kultury fizycznej w przygotowaniu obronnym żołnierzy formacji lądowych Wojska Polskiego [w:] Kalina R. M. (red.) Wychowanie fizyczne w edukacji obronnej społeczeństwa, PTNKF. SKFW, Warszawa: 34–39.
Górka J. (2012), Survival jako forma rekreacji [w:] Siwiński W., Pluta B. (red.) Teoria i metodyka rekreacji ruchowej w świetle aktualnych badań, AWF, Poznań: 92–100.
Jakosz I., Działek A. (2009), Elementy survivalu w programach imprez turystycznych dla dzieci [w:] Bergier J., Sroka M. (red.) Survival w teorii i praktyce, PWSZ im. Papieża Jana Pawła II, Biała Podlaska: 63–75.
Kalina R. M. (1997), Szkoła przetrwania (survival) jako formuła ukierunkowanego przygotowania psychofizycznego pilotów wojskowych [w:] „Polski Przegląd Medycyny Lotniczej” 4(3): 285–289.
Kalina R. M., Tomczak A., Jasiński T. (2002), Stres a szkoła przetrwania [w:] „Polski Przegląd Medycyny Lotniczej” 4(2): 397–404.
Kozielecki J. 1980: Koncepcje psychologiczne człowieka. PWN, Warszawa.
Kruczek Z. (2009), Aktualne trendy rozwoju turystyki ze szczególnym uwzględnieniem survivalu. [w:] Bergier J., Sroka M. (red.) Survival w teorii i praktyce, PWSZ im. Papieża Jana Pawła II Biała Podlaska: 9–16.
Kwiatkowski K. J. (2001), Survival po polsku. Tomczak, Łódź.
Kwiatkowski K. J. (2009), Sztuka przetrwania – modus vivendi [w:] Bergier J., Sroka M. (red.) Survival w teorii i praktyce, PWSZ im. Papieża Jana Pawła II, Biała Podlaska: 17–29.
Kwiatkowski K. J. (2012), Przygoda survivalu [w:] Palamer-Kabacińska E., Leśny A. (red.) Edukacja przygodą. Outdoor i adventure education w Polsce. Teoria, przykłady, konteksty, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa: 94–109.
Kurek W. (2007), Turystyka. PWN, Warszawa.
Kwilecka M., Brożek Z. (2007), Bezpośrednie funkcje rekreacji. WSE, Warszawa.
Lewandowski M. (2010), Surwiwal w górach wysokich [w:] „Zeszyty Naukowe Almamer” 5(62): 57–73.
Łobożewicz T. (2001), Podstawy turystyki, WSE, Warszawa.
Mazurek R. (2005), Czynniki decydujące o powodzeniu działań podejmowanych po przymusowym lądowaniu w ugrupowaniu przeciwnika [w:] „Przegląd Sił Powietrznych” 6: 64–69.
McManners H. (1995), Szkoła przetrwania, tłum. M. Jannasz. Muza, Warszawa.
Mears R. (2011), Bushcraft, czyli Sztuka przetrwania, tłum. M. Piekoszewski. Helion, Gliwice.
Meissner H.-O. (1990), Sztuka życia i przetrwania, tłum. A. Sznaper. Bellona, Warszawa.
Mogiła-Lisowska J., Dąbrowska-Zielińska K., Śmieszek J. (2012), Survival jako jeden z potencjalnych produktów turystycznych [w:] Siwiński W., Tauber D.R., Mucha-Szajek E. (red.) Teoria i praktyka usług turystycznych, rekreacyjnych i hotelarsko-żywieniowych w świetle badań, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii, Poznań: 251–258.
Mynarski W. (2003), Miejsce turystyki wśród form uczestnictwa w kulturze fizycznej. [w:] Jędrzejczyk I., Mynarski W. (red.) Turystyka w Polsce w warunkach integracji europejskiej i globalizacji rynku światowego, AWF, Katowice: 3–9.
Pałkiewicz J. (1998), Survival – sztuka przetrwania. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa.
Pałkiewicz J. (2008), Sztuka podróżowania. Zysk i S-ka, Warszawa.
Pałkiewicz J. (2006), Jak żyć bezpiecznie w dżungli miasta. Podręcznik przetrwania. Zysk i S-ka, Warszawa.
Pawełek A. (2004), Survival – sztuka przetrwania. Praktyczny przewodnik. PIW, Warszawa.
Pękała T. (1998), Podstawy survivalu (sztuki przetrwania), „Wiedza Obronna” 1: 77–86.
Płoskonka P. (2014), Społeczne uwarunkowania uczestnictwa w surwiwalu jako formie aktywności turystyczno-rekreacyjnej. Niepublikowana rozprawa doktorska. AWF, Warszawa.
Różański P. (2006), Turystyka przygodowa w działalności studenckiego oddziału survivalowego S.O.S. „Knar" na terenach południowego Podlasia [w:] Bochenek M., Godlewski G. (red.) Walory turystyczne Euroregionu Bug jako czynnik aktywizacji gospodarczej i integracji społeczno-kulturowej zjednoczonej Europie. ZWWF AWF, Biała Podlaska: 269–277.
Różański P., Sroka M., Dorosz M. (2005), Zainteresowanie młodzieży wybranymi formami zajęć z zakresu szkoły przetrwania [w:] Kubińska Z., Bergier B. (red.) Rekreacja ruchowa w teorii i praktyce, PWSZ im. Papieża Jana Pawła II, Biała Podlaska: 228–233.
Skorska K. (2003), Przetrwać szkołę przetrwania, „Survival” 4/5: 25–26.
Szmytke R. (1997), Survival. AWF, Warszawa.
Szmytke R. (1999), Survival jako forma turystyki aktywnej [w:] Łobożewicz T., Kogut R. (red.) Turystyka aktywna, turystyka kwalifikowana. I ogólnopolska konferencja naukowo-metodyczna, Iława 23–24 października. Zbiór materiałów pokonferencyjnych, DrukTur, Warszawa: 198–203.
Ślusarski J., Orkisz M. (1994), Kształcenie lotniczych kadr oficerskich dla potrzeb przyszłości, „Przegląd Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej” 10: 30–45.
Toczek-Werner S. (2002), Podstawowe pojęcia [w:] Toczek-Werner S. (red.) Podstawy turystyki i rekreacji, AWF, Wrocław: 38–46.
Tomczak A., Różański P., Kuprianiuk A. M. (2012), Opinie studentów Akademii Wychowania Fizycznego o zajęciach szkoły przetrwania realizowanych na obozie letnim. [w:] Sokołowski M., Kaiser A., Brzozowski J. (red.) Holistyczna koncepcja zdrowia w turystyce i rekreacji. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania, Poznań: 297–323.
Towell C. (2012), Survival dla każdego, tłum. A. Koper. Solis, Warszawa.
Trembaczowski A. (1998), Zanim wyruszysz, czyli coś o survivalu. Bellona, Warszawa.
Uryn B. A. (2001), Survival z ludzką twarzą. Bellona, Warszawa.
Uryn B. A. (2003), Mój survival z ludzką twarzą, „Survival” (3): 7–8.
Wiseman J. (2001), SAS. Szkoła przetrwania, tłum. A. Bezpiańska-Oglęcka, J. Jedliński, M. Krueger. Muza, Warszawa.
Wolańska T. (red.) (1989), Rekreacja ruchowa i turystyka. AWF, Warszawa.
Zarzycki P., Opoka D. (2007), Survival jako forma turystyki przygodowej podejmowana przez młodzież Dolnego Śląska [w:] Umiastowska D. (red.), Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, Albatros, Szczecin: 110–116.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.