HYBRYDOWOŚĆ, UŻYTECZNOŚĆ I ATRAKCYJNOŚĆ JAKO ATRYBUTY USŁUG REKREACYJNYCH (WELLNESS – FITNESS – SPORT DLA WSZYSTKICH)

Autor

  • Ryszard Panfil Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Instytut Turystyki i Rekreacji

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.236

Słowa kluczowe:

usługi, sport, rekreacja, hybrydowość, atrybuty usług, użyteczność, wizerunek

Abstrakt

We współczesnym świecie potrzeba posiadania atrakcyjnego wyglądu, utrzymywania zadawalającego stanu zdrowia, sprawności życiowej i dobrego samopoczucia coraz silniej utrwala się zarówno w świadomości indywidualnej, jak i wspólnej. Zwiększa się więc zapotrzebowanie na usługi rekreacyjne, obejmujące wellness, fitness, jak i te określane jako sport dla wszystkich. Usługi te możemy postrzegać jako produkt komercyjny, będący odpowiedzią na potrzeby klienta korporacyjnego oraz klientów indywidualnych. Usługa rekreacyjna jest kategorią dynamiczną, mniej lub bardziej złożoną, a jej atrybuty wyznaczane są hybrydowością usług, przejawianych zarówno w użyteczności, jak i atrakcyjności, które z kolei wyznaczają poziom korzyści i wartości dla klienta. Biorąc pod uwagę powyższe założenia, wyznaczono wzajemnie zależne cele publikacji, w tym:

  1. dokonano analizy zakresu hybrydowości usług rekreacyjnych, uwzględniając ich pragmatyczny i sieciowy wymiar,
  2. zidentyfikowano główne wyznaczniki hybrydowości usług rekreacyjnych, tj. ich praktyczną użyteczność i wizerunkową atrakcyjność,
przedstawiono skonstruowaną na podstawie zdefiniowanych kryteriów metodę oceny atrybutów (wartości) usług rekreacyjnych dla klientów (metoda może stanowić podstawę dostosowywania treści usług rekreacyjnych do wartości klienta).

Bibliografia

Brożek Z., Kwilecka M. (2006), Bezpośrednie funkcje rekreacji, Warszawa, WSE.

Dąbrowski A. (2006), Zarys teorii rekreacji ruchowej, Warszawa, WSE, s. 11.

Dyraga B. (2003), Czym jest fitness dla wellnessu?, „Body Life” nr 3.

Grodzka-Kubiak E. (2002), Aerobik czy fitness. Poznań.

Kotler P. (1996), Marketing: analiza planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa, Geberthner i Spółka.

Marciszewska B. (1999), Konsumpcja usług rekreacyjno-sportowych, AWF Gdańsk.

Mc Kenna R. (1993), Relationship Marketing. Successful Strategies for the Age of Customer, NY, Addison-Weseley Publishing Comp.

Mickiewicz A. (2000), Jaki Fitness, „Body Life” nr 1.

Panfil R. (2008a), Podstawy zarządzania turystyką i rekreacją, Leszno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

Panfil R. (2008b), Synergiczne postrzeganie zespołowości – kaprys poznawczy czy praktyczna konieczność, Leszno, Leszczyńskie Towarzystwo Przyjaciół Nauki.

Panfil R. (2012), Fitness jako produkt [w:] Produkty sportowe – identyfikacja, rozwój, dystrybucja, Wrocław, Wyższa Szkoła Zarządzania i Coachingu.

Payne A. (1996), Marketing usług, Warszawa, PWE.

Radomski M. (2002), WELLNESS – jak osiagnać ten stan?, „Body Life” nr 4.

Szymański I. (2000), Fitness-aerobik, „Body Life” nr 1.

Toczek-Werner S. (2005), Podstawy rekreacji i turystyki, Wrocław, AWF.

Pobrania