Analiza zróżnicowania wiedzy absolwentów gimnazjów w latach 2002-2013

Autor

  • Anna Błaczkowska Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.219

Słowa kluczowe:

wiedza absolwentów gimnazjów, trend, klasyfikacja, metoda k-średnich

Abstrakt

Celem pracy jest wykorzystanie wybranych metod ekonometrii (dynamicznej i przestrzennej) do analizy i oceny wiedzy i umiejętności absolwentów gimnazjów w latach 2002-2013. W szczególności celem przeprowadzonych analiz jest odpowiedź na pytania:

-        Jak w kolejnych latach młodzież gimnazjalna radziła sobie z zagadnieniami w części matematyczno-przyrodniczej i części humanistycznej?

-        Czy występują różnice w podokresach badanego dwunastolecia?

-        Czy w poszczególnych podokresach występują różnice w wiedzy uczniów w poszczególnych województwach oraz w częściach egzaminu?

W przeprowadzonych analizach korzystano z danych pozyskanych ze strony Zespołu Analiz Osiągnięć Uczniów (ZAOU) działającego w Instytucie Badań Edukacyjnych[1],  które pozwoliły zarówno na ocenę dynamicznych zmian w wynikach egzaminacyjnych absolwentów gimnazjów, jak i ich analizę przestrzenną według województw. Do analiz dynamiki wykorzystano trend liniowy, natomiast do badania przestrzennych zmian zastosowano metodę klasyfikacji k-średnich.


[1] http://pwe.ibe.edu.pl/ [dostęp 20.09.2015]

Bibliografia

Aczel A.D. (2003) Statystyka w zarządzaniu, PWN Warszawa.

Balicki A. (2013) Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Gatnar E., Walesiak M. (red.) (2004) Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.

Goldberg I. i in. (2004), Perspektywy gospodarki opartej o wiedzę w Polsce; raport Banku Światowego, KBN, http://kbn.icm.edu.pl/wyniki_raportu_banku_swiatowego.html#streszczenie [dostęp 28.11.2014].

Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A., (1989) Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych, PWN Warszawa.

Jajuga K. (1993) Statystyczna analiza wielowymiarowa, PWN Warszawa.

Lipiec-Zajchowska M. (red.) (2003) Wspomaganie procesów decyzyjnych. Tom II Ekonometria, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Nowak E. (1990) Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych PWE Warszawa.

Pociecha J. (1996) Metody statystyczne w badaniach marketingowych PWN Warszawa.

Pociecha J., Podolec B., Sokołowski A., Zając K. (1988) Metody taksonomiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych PWN Warszawa.

Stanimir A. (red.) (2006) Analiza danych marketingowych. Problemy, metody, przykłady, wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław.

Walesiak M. (1996) Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa.

Zeliaś A. (red) (2000) Taksonomiczna analiza przestrzennego zróżnicowania poziomu życia w Polsce w ujęciu dynamicznym, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Opublikowane

2016-10-15