Analiza przestrzennego zróżnicowania oferty edukacyjnej w powiatach województwa dolnośląskiego na tle sytuacji demograficznej – wybrane elementy
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.189Słowa kluczowe:
wskaźnik rozmieszczenia Florence’a, wskaźnik koncentracji Lorenza, dostępność szkół, sytuacja demograficznaAbstrakt
Celem pracy było wykorzystanie wybranych metod ekonometrii przestrzennej do oceny stopnia dostępności szkół ponadgimnazjalnych. W pracy przedstawiono zmiany tej dostępności w latach 2006–2013 w powiatach Dolnego Śląska. Pogarszającą się sytuację dostępności szkół ponadgimnazjalnych przeanalizowano na tle spadającej liczby młodzieży w wieku 16–19 lat. W tym celu przeanalizowano wskaźniki natężenia liczby szkół w stosunku do 1000 osób w wieku 16–19 lat oraz wskazano, które powiaty dolnośląskie zagrożone są zbyt dużym spadkiem liczby tej młodzieży. W celu scharakteryzowania rozmieszczenia i koncentracji szkół ponadgimnazjalnych na Dolnym Śląsku w odniesieniu do sytuacji demograficznej, wyznaczono wskaźniki rozmieszczenia Florence’a i koncentracji Lorenza. Zaproponowana analiza może być wskazówką dla władz oświatowych, pomocną przy podejmowaniu właściwych decyzji w zakresie reformowanego systemu szkolnictwa.Bibliografia
Goldberg I. i in. (2004), Perspektywy gospodarki opartej o wiedzę w Polsce; raport Banku Światowego, KBN, http://kbn.icm.edu.pl/wyniki_raportu_banku_swiatowego.html#streszczenie [dostęp 28.11.2014].
Kostrubiec B. (1972), Analiza zjawisk koncentracji w sieci osadniczej. Problemy metodyczne; „Prace Geograficzne” Nr 93, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, PAN, Zakład Narodowy Im. Ossolińskich.
Mruk H. (red.) (2003), Analiza rynku, Warszawa, Wydawnictwo PWE.
Swianiewicz P. i in. (2005)., Diagnoza systemu finansowania i realizowania zadań oświatowych na obszarach wiejskich, http://old.zgwrp.org.pl/6kongres/doc/raport_oswiatowy.pdf [dostęp 28.11.2014].
Zeliaś A. (red.) (1991), Ekonometria przestrzenna, Warszawa, PWE.
Zeliaś A. (2000), Metody statystyczne, Warszawa, PWE.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.