Obszary chronione a rozwój regionalny na przykładzie Polski
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.103Słowa kluczowe:
region, zasoby naturalne, rozwój zrównoważony i trwałyAbstrakt
W artykule podjęto próbę udowodnienia, iż objęcie powierzchni obszarowymi formami ochrony przyrody nie hamuje zachodzących w niej procesów składających się na rozwój społeczno-gospodarczy. Jest to ważne zagadnienie, gdyż mimo postępu technicznego i cywilizacyjnego przejawiającego się poprzez zmiany w zakresie transportu, logistyki, innowacje w procesach komunikacji i inne czynniki deprecjonujące znaczenie lokalizacji dla procesów produkcji, zasoby naturalne – jako czynnik endogeniczny – wciąż pełnią istotną rolę w rozwoju regionów.
Artykuł zawiera charakterystykę mechanizmu rozwoju regionalnego, idei trwałego i zrównoważonego rozwoju, analizę aktów prawnych dotyczących ochrony przyrody obowiązujących w Polsce w latach 1934-2013 oraz studia regionalne dla okresu 2004-2012. W wyniku przeprowadzonych badań należy odrzucić tezę mówiącą o negatywnym wpływie obszarowych form ochrony przyrody na rozwój regionu.Bibliografia
Czaja S., Fiedor B. (2010), Ekonomia środowiska a ekonomia ekologiczna – dylemat edukacyjny, in: ed. Poskrobko B., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Tom II Edukacja dla ładu ekonomicznego, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok-Wrocław. 2010.
Sauerborn K. (1996), Die regionalisierung der Wirtschaft als Beitrag zu einer nachhaltigen Entwicklung, in: ed. Peters U., Regionen im Aufbruch,. Ketteler Verlag GmbH. Bornheim.
Rogall H. (2010), Ekonomia zrównoważonego rozwoju, Zysk i S-ka Publishers, Poznań.
Maier G. (2012), Endogene Wachstumtheorie, in: eds. Maier G., Tödtling F., Trippl M., Regional- und Stadtökonomik 2, Regionalentwicklung und Regionalpolitik, Springer Publishers, Wien, New York.
Lorek E., Gierczycka J. (2010), Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w śląskich szkołach wyższych, in: ed. Borys T., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Tom I Edukacja dla ładu zintegrowanego, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok-Wrocław.
Żarska B. (2011), Ochrona krajobrazu, SGGW Publishers, Warsaw.
The Act dated 16th April 2004 on nature protection (Journal of Laws 2004 No. 92 item 880 with later amendments).
National strategy for environment education (2001), The Ministry of Environment, Warsaw.
http://www.mos.gov.pl/artykul/2477_narodowa_strategia_edukacji_ekologicznej/403_narodowa_strategia_edukacji_ekologicznej.html [26.02.2014].
Poland 2011 economy – society – regions Report (2011),The Ministry of Regional Development, Warsaw, http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/Ewaluacja_i_analizy/Raporty_o_rozwoju/Raporty_krajowe/Documents/Polska_2011_Gospodarka_Spoleczenstwo_Regiony.pdf [22.01.2014].
Regional development in Poland 2009 report (2009), The Ministry of Regional Development. Warsaw, http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/poziom_krajowy/analizy_i_stany_raporty_ze_stanu_sytuacji_spoleczno-gospodarczej_polski/raporty/Documents/raport_2009_06_02_ver_okl_120609.pdf [16.01.2014].
National Development Strategy 2020 (2012), The Ministry of Regional Development, Warsaw, http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_rozwoju/SRK_2020/Documents/Strategia_Rozwoju_Kraju_2020.pdf [16.01.2014].
http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/ewaluacja_i_analizy/raporty_o_rozwoju/raporty_krajowe/Strony/default.aspx [16.01.2014].
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.