Inicjatywy klastrowe w lecznictwie uzdrowiskowym
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.102Słowa kluczowe:
inicjatywa klastrowa, klaster turystyki uzdrowiskowej, koopetycja, przedsiębiorstwa uzdrowiskowe, zintegrowany produkt turystycznyAbstrakt
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie istoty funkcjonowania klastrów turystyki uzdrowiskowej, jako gospodarczej sieci powiązań, która w dłuższej perspektywie przyczynia się do rozwoju gospodarczego regionów. Zatem analiza zasadza się na zdefiniowaniu roli przedsiębiorstw uzdrowiskowych w regionie, jako swoistych, kreatywnych centrów wokół których wysiłki jednoczą trzy grupy: przedsiębiorstwa, władze lokalne oraz instytucje naukowe. W efekcie współpraca w ramach inicjatyw klastrowych umożliwia zaangażowanie się powyższych grup w proces wygenerowania zrównoważonego produktu turystycznego, który jest ciekawym rozwiązaniem, odpowiadającym popytowi, który jest zgodny ze współczesnymi trendami występującymi w branży turystycznej. W artykule przeanalizowano jeden przypadek (case study), tj. Klaster Zdrowie i Turystyka „Uzdrowiska – Perły Polski Wschodniej”, jako sukces podmiotów zaangażowanych w ramach utworzonej inicjatywy, który przyczynił się do podniesienia atrakcyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw, jak również samego regionu.Bibliografia
Hermaniuk J., Kurpa J. (red.) (2010), Współczesne trendy funkcjonowania uzdrowisk – Klastering, Wyd. Instytut Gospodarki, WSIiZ, Rzeszów.
http://www.funduszeonline.pl/79994.dhtml [05.04.2013 r.].
http://www.sgurp.pl/Dokumenty/2003-04-01_referat_wolowiec_tomasz_2.doc [02.05.2013].
Jankowska B. (2012), Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Kraś J. (2011), Istota i znaczenie turystyki uzdrowiskowej w Polsce, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Marshall A. (2006), Industry and trade, Volume II, Cosimo, Inc. New York.
Peszko A., Kusa R. (2006), Klastry jako stymulatory konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów turystycznych. Praca naukowa finansowana ze środków Komitetu Badań Naukowych w latach 2004-2005 jako projekt badawczy zatytułowany „Pozycja konkurencyjna a potencjał konkurencyjności małopolskich przedsiębiorstw sektora usług turystycznych”, Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie, Kraków.
Przybyłowski M., Tamowicz P. (2001), Opracowanie koncepcji funkcjonalnej klastra (inicjatywy klastrowej) w zakresie turystyki uzdrowiskowej, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Stanienda J. (2012), Strategia koopetycji w klastrach, Zeszyty naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Tarnów.
Wołowiec T. (2002), Formy i sposoby aktywizacji społeczno - gospodarczej polskich gmin uzdrowiskowych a rozwój regionalny, „Studia regionalne i lokalne”, vol. 10 no. 4.
Wołowiec T. (2001), Proces i komercjalizacja uzdrowiskowych zakładów opieki zdrowotnej, Biuletyn Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP, nr 3.
Pobrania
Numer
Dział
Licencja
Autor przenosi nieodpłatnie na Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu , bez ograniczeń terytorialnych, majątkowe prawa autorskie do tego utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dz.U. 1994, Nr 24, poz. 83 ze zm. )na zasadzie wyłączności, tj. prawo do:
a) wyłącznego używania i wykorzystania utworu w dowolnej działalności przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, w szczególności w działalność Biblioteki Cyfrowej uruchomionej przez Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu
b) wytwarzania, utrwalania i zwielokrotniania egzemplarzy utworów wszelkimi technikami, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w szczególności ich zwielokrotniania poprzez dokonywanie zapisów na płytach typu CD,
c) zamieszczenia wybranych fragmentów utworu w celach promocyjnych w publikacjach, materiałach promocyjnych, w sieci Internet oraz sieciach wewnętrznych typu Intranet Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
d) wprowadzania utworu do pamięci komputera Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,
e) kopiowania i powielania utworu w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia umowy (fotokopie, kserokopie itp.),
f) przetworzenia dzieła na formę elektroniczną i nieograniczonego rozpowszechniania w sieci Internet.