CUSTOMER SAFETY AS AN IMPORTANT ATTRIBUTE OF RECREATIONAL SERVICES
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.243Keywords:
recreation, service safety, riskAbstract
The search for increasingly exciting forms of leisure activities generates a new demand. The emerging needs of society are met by enterprises offering services associated with extreme forms of physical activity, often referred to as high risk sports or activities. Consequently, new risks emerge, often deliberately included in various offers associated with physical activity. Risk can be attractive, because it makes it possible to satisfy the customers’ need for unusual emotions and untypical forms of entertainment. Customers may be motivated to turn to such forms, seeking new, intense emotional experiences associated with risky actions. Such activities require courage and generate strong emotions accompanying any risk. Risk is the dominant feature of extreme forms of physical activity. Are the attractions on the offer safe? Is such place safe for people engaging in such leisure activities?
In this context it is worth examining the recreational services provided with regard to customer’s safety management. In the present study the author analyses the issues of risk identification and risk assessment in recreational services, education for safety and emotive attractiveness of risks in recreational services.References
Adamski F. (red.), (2005), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków, Wydawnictwo WAM.
Homplewicz J. (2005), Aksjologia pedagogiczna wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych [w:] Wartości w pedagogice, red. W. Furmanek, Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski. Instytut Badań Edukacyjnych, s. 110–198.
Goszczyńska M. (1997), Człowiek wobec zagrożeń. Uwarunkowania oceny i akceptacji ryzyka, Warszawa., Żak.
Grosset R., Mochnaczewski P., Wiatr S. (2009), Zagrożenia i poczucie bezpieczeństwa. Oceny mieszkańców dużych miast. WSZiP, Warszawa.
Iwankiewicz-Rak B. (red.) (2012), Marketing w usługach. Przykłady zastosowań. Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej.
Kaczmarek T.T. (2008), Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Warszawa.
Kiełbasiewicz-Drozdowska I. (2010), Zarys rozwoju refleksji teoretycznej nad problematyką rekreacji [w:] Teoria i metodyka rekreacji, pod red. W. Siwińskiego i B. Pluty, AWF Poznań.
Kochanowski J. (2014) Fraszki – wybór. Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej, Gdańsk 2001–2003 (red. M. Adamiec), http://literat.ug.edu.pl/~literat/fraszki/078.htm (dostęp 1.11.2014).
Kodeks karny, Portal dla prawników. Stan prawny listopad 2014, http://kodeks-karny.org/czesc-szczegolna/przestepstwa-przeciwko-zyciu-i-zdrowiu (dostęp 1.11.2014).
Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej PSSB, http://pssb.pl/pssb/rules/index,kodeks-etyczny.html (dostęp 1.11.2014).
Kodeks Etyki Zawodowej Sprzedawców PSZS, http://pszs.org.pl/pliki/pszs_kodeks_etyki.pdf; (dostęp 1.11.2014).
Korzeniowski L.F. (2008), Securitologia, Kraków, EAS.
Korzeniowski L.F., Janošec J. (2011), Nauki o bezpieczeństwie, Kraków, EAS.
Malak K. (2007), Bezpieczeństwo jako kategoria i zjawisko społeczne, „Piotrkowskie Zeszyty Międzynarodowe” nr 2, s. 91–95.
http://www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/informacje_dla_podrozujacych/zagrozenia/.
Noga H. (2013,) Wzór osobowy jako nośnik wartości, http://www.wychowawca.pl/ (dostęp 20.03.2013).
Olbrycht K. (2002), Prawda, dobro, i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice, Wydawnictwo Instytutu Śląskiego.
Panfil R. (2014), Hybrydowość, użyteczność i atrakcyjność jako atrybuty usług WFR (Wellness, Fitness, Rekreacja)., referat na I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Usługi rekreacyjne – identyfikacja, rozwój, dystrybucja, Wrocław.
Panfil R. (2012) Produkty sportowe. Identyfikacja, rozwój, dystrybucja. Wrocław, Wyższa Szkoła Zarządzania i Coachingu.
Pawłucki A. (2013), Nauki o kulturze fizycznej, AWF Wrocław.
Puzynina J. (1992), Język wartości. Warszawa, PWN.
Sobol E. (red.) (1995), Słownik wyrazów obcych. Warszawa, PWN.
Węgrzecki A. (1994), Wolność jako podstawa dojrzałości aksjologicznej [w:] Edukacja aksjologiczna, t.1, red. K. Olbrycht, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice, s. 19–24.
Wiesner W. (2011), Zarządzanie ryzykiem a edukacja dla bezpieczeństwa w rekreacji, „Zeszyty Naukowe WSB we Wrocławiu” nr 23, s. 197–210.
Wiesner W. (2014), Identification of risks in water parks: a survey of customers and lifeguards [w:] Science in swimming. 5/ed. by K. Zatoń, M. Rejman, K. Antoniak-Lewandowska, AWF Wrocław, s. 137–155.
Wojtyła K. (2000), Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin, Instytut Jana Pawła II KUL.
Zapotoczna D. (2013), Psychologiczne aspekty uprawiania sportów ekstremalnych, „Magazyn Trenera” 24, s. 35–38.
Downloads
Issue
Section
License
The aim of CEREM is to make scientific work available in accordance with the principle of open access. The rules mentioned below are important, as they enable CEREM and its publisher, the WSB Merito University in Wroclaw, to distribute the scientific work to a wide public while complying with specific legal requirements, at the same time protecting the rights of the authors.
The author transfers to the WSB Merito University in Wroclaw, free of charge and without territorial limitations, with all proprietary copyrights to the said piece of work in the understanding of the act of 4th February 1994 on copyrights and derivative rights (Journal of Laws of 1994, no. 24, item 83, as amended) on an exclusivity basis, i.e. the rights to:
1. Make the piece of work in question available via the Digital Library established by the WSB Merito University in Wroclaw.
2. Produce, record and reproduce in multiple copies the piece of work using any techniques whatsoever, including printing, reprography, magnetic recording and digital processing, and particularly its reproduction by recording on CDs and similar data carriers,
3. Use fragments of the piece of work for promotional purposes in publications, promotional materials, the Internet and Intranet type networks managed by the WSB Merito University in Wroclaw.
4. Store the piece of work into computer databases managed by the WSB Merito University in Wroclaw.
5. Copy and reproduce the piece of work using photo-mechanic technologies other than those commonly known at the time of the signature hereof (photocopies, Xerox copies etc.),
6. Process the piece of work, transferring it into an electronic form, and distribute it on the Internet without limitations.