HYBRIDITY, UTILITY AND ATTRACTIVENESS AS ATTRIBUTES OF RECREATION SERVICES (WELLNESS – FITNESS – SPORT FOR ALL)

Authors

  • Ryszard Panfil Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Instytut Turystyki i Rekreacji

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.236

Keywords:

services, sport, recreation, hybridity, attributes of services, utility, image

Abstract

The pursuit of attractive looks, satisfactory health, fitness and mental well-being is taking an ever-stronger hold in various cultures all around the world, both in individual and collective consciousness. This results in an increasing demand for services related to recreation, fitness and the so-called wellness. Such services can be perceived as a commercial product that provides the answer to the needs expressed by corporate and individual clients. Recreation service is a dynamic concept of varying complexity. Its attributes are determined by its attractiveness, as reflected in the extent of benefits and values the client derives from it. Having in mind the above considerations, this paper presents:

1)     an analysis of recreation services with regard to their hybridity - an element which indicates an innovative approach,

2)     original criteria allowing for identification of recreation services as to their practical utility and attractiveness, and

an analysis of results obtained from the research on clients' assessment of values attributed to recreation services.

References

Brożek Z., Kwilecka M. (2006), Bezpośrednie funkcje rekreacji, Warszawa, WSE.

Dąbrowski A. (2006), Zarys teorii rekreacji ruchowej, Warszawa, WSE, s. 11.

Dyraga B. (2003), Czym jest fitness dla wellnessu?, „Body Life” nr 3.

Grodzka-Kubiak E. (2002), Aerobik czy fitness. Poznań.

Kotler P. (1996), Marketing: analiza planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa, Geberthner i Spółka.

Marciszewska B. (1999), Konsumpcja usług rekreacyjno-sportowych, AWF Gdańsk.

Mc Kenna R. (1993), Relationship Marketing. Successful Strategies for the Age of Customer, NY, Addison-Weseley Publishing Comp.

Mickiewicz A. (2000), Jaki Fitness, „Body Life” nr 1.

Panfil R. (2008a), Podstawy zarządzania turystyką i rekreacją, Leszno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

Panfil R. (2008b), Synergiczne postrzeganie zespołowości – kaprys poznawczy czy praktyczna konieczność, Leszno, Leszczyńskie Towarzystwo Przyjaciół Nauki.

Panfil R. (2012), Fitness jako produkt [w:] Produkty sportowe – identyfikacja, rozwój, dystrybucja, Wrocław, Wyższa Szkoła Zarządzania i Coachingu.

Payne A. (1996), Marketing usług, Warszawa, PWE.

Radomski M. (2002), WELLNESS – jak osiagnać ten stan?, „Body Life” nr 4.

Szymański I. (2000), Fitness-aerobik, „Body Life” nr 1.

Toczek-Werner S. (2005), Podstawy rekreacji i turystyki, Wrocław, AWF.

Issue

Section

Articles