Psycholinguistic aspects of teaching accounting
DOI:
https://doi.org/10.29015/cerem.124Keywords:
accounting, language, didactics, teaching, psycholinguisticsAbstract
The purpose of this paper is to present the psycholinguistic aspects of teaching accounting. The research methods employed include: descriptive and comparative analysis, and analogy method. The author's own experience in teaching accounting was also used as a reference point. The article offers a brief description of accounting as a specialised language of business. It also indicates the didactic problems in the process of teaching accounting and suggests some ways to overcome them.References
APB Statement Nr 4, AICPA 1970, s. 33-34.
Bloomfield R. J., Accounting as the Language of Business, „Accounting Horizons” 2008, t. 22, nr 4, s. 433-436.
Dakowska M. (2007) Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego (1999), red. K. Polański, Wyd. Ossolineum Wrocław-Warszawa-Kraków
Encyklopedia języka polskiego (1999), red. S. Urbańczyk, M. Kucała, Wyd. Ossolineum Wrocław-Warszawa-Kraków
Gajda S. (1990), Wpółczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole
Grzegorczykowa R. (2011), Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa
Grucza S. (2007), Glottodydaktyka specjalistyczna. Część I, Założenia lingwistyczne dydaktyki języków specjalistycznych, „Przegląd Glottodydaktyczny” t. 23, s.7-20.
Kamila-Sowińska A. (2014), Finansyzacja gospodarki wyzwaniem dla rachunkowości, w: Rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju: Gospodarka – etyka – środowisko, red. Dziawgo D., Borys G., Pracy Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 329, s. 145-151.
Kubiak B., Pojęcie języka specjalistycznego, „Języki obce w szkole” 2002, nr 5, s.6-11.
Kufel T. (2011), Wykorzystanie humoru w nauczaniu rachunkowości, Folia Pomer. Univ. Technol., Stetin, Oeconomica 287 (63), s. 115-120.
Lachur C. Zarys językoznawstwa ogólnego, Uniwersytet Opolski, Opole, 2004
Lewandowski J. (2002), Paratypologie i quasi-klasyfikacje polskich języków profesjonalnych, w: Języki specjalistyczne. Problemy Technolingwistyki, red. Lewandowski J., Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s.27-40.
Li F., Annual report readability, current earnings and earnings persistence, „Journal of Accounting and Economics” 2008, nr 45, s.221-247.
Ligara B., Szupelak W. (2012), Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Księgarnia Akademicka, Kraków
Mazurkiewicz-Sokołowska J. (2010), Lingwistyka mentalna w zarysie. O zdolności językowej w ujęciu integracyjnym, Universitas, Kraków
Nowak W.A. (2010), Teoria sprawozdawcości finansowej. Perspektywa standartów rachunkowości, Wolters Kluwer business, Warszawa
Rogozina S. (2015) Lingwistyczna ocena rachunkowości jako języka biznesu, ZN WSB we Wrocławiu (w trakcie publikacji)
Rogozina S. (2013), Niestandardowy podręcznik do rachunkowości - Rachunkowość pół żartem i na serio, wyd. I (wyd. II - 2014), CeDeWu, Warszawa
Wojnicki S. (1991), Subjęzyki specjalistyczne, w: Teoretyczne podstawy terminologii, red. Grucza F., Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków, s. 61-77.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The aim of CEREM is to make scientific work available in accordance with the principle of open access. The rules mentioned below are important, as they enable CEREM and its publisher, the WSB Merito University in Wroclaw, to distribute the scientific work to a wide public while complying with specific legal requirements, at the same time protecting the rights of the authors.
The author transfers to the WSB Merito University in Wroclaw, free of charge and without territorial limitations, with all proprietary copyrights to the said piece of work in the understanding of the act of 4th February 1994 on copyrights and derivative rights (Journal of Laws of 1994, no. 24, item 83, as amended) on an exclusivity basis, i.e. the rights to:
1. Make the piece of work in question available via the Digital Library established by the WSB Merito University in Wroclaw.
2. Produce, record and reproduce in multiple copies the piece of work using any techniques whatsoever, including printing, reprography, magnetic recording and digital processing, and particularly its reproduction by recording on CDs and similar data carriers,
3. Use fragments of the piece of work for promotional purposes in publications, promotional materials, the Internet and Intranet type networks managed by the WSB Merito University in Wroclaw.
4. Store the piece of work into computer databases managed by the WSB Merito University in Wroclaw.
5. Copy and reproduce the piece of work using photo-mechanic technologies other than those commonly known at the time of the signature hereof (photocopies, Xerox copies etc.),
6. Process the piece of work, transferring it into an electronic form, and distribute it on the Internet without limitations.