Dimensions and Components of Job Satisfaction in the Light of Selected Concepts and Research Perspectives

Authors

  • Grzegorz Wudarzewski Wyższa Szkoła Bankowa. Instytut Zarządzania i Marketingu

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.271

Keywords:

job satisfaction, conceptual perspective, research perspective, components of job satisfaction, dimensions of job satisfaction

Abstract

The paper contains a review of selected conceptual and research perspectives of "job satisfaction" category on the basis  of scientific achievements developed in the last few decades, consisting of both scientific publications, questionnaires and surveys tested and verified in practice. On this basis it identifies the various ways of understanding job satisfaction in the context of research and diagnostic studied in three approaches most extensively and most often cited in the literature: cognitive, emotional, and process one. Then, potential components of satisfaction were grouped by assigning them to the corresponding dimensions, creating a list of modules that allows a flexible selection of components of job satisfaction. The author's suggestions are open, contractual and flexible.

References

Antoniak E., Jaros R. (2005), Zadowolenie z pracy, [w:] Skuteczniej, sprawniej, z większą satysfakcją. Nieco psychologii dla studentów marketingu i zarządzania, red. L. Golińska, Łódź,Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej.

Antoniak E., Zalewska A. (2003), Dwa światy – emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania u osób o wysokiej i niskiej reaktywności, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ACADEMICA.

Arnold A., Mahler P. (2010), Effects of Different Forms of Job Satisfaction and Job Dissatisfaction on Commitment and Intention to Quit, „Diskussionspapier” Nr. 15, Universitas Turicensis.

Bajcar B., Borkowska A., Czerw A., Gąsiorowska A. (2011), Satysfakcja z pracy w zawodach z misją społeczną. Psychologiczne uwarunkowania, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bańka A. (2002), Psychologia organizacji, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, t. 3, Gdańsk, GWP.

Birnstihl E.A., Rockwell, S.K. (1989), The influence of job dimensions on satisfaction and performance of Extension educators. Unpublished manuscript, Lincoln, NE, University of Nebraska-Lincoln.

Bruggemann A. (1974), Zur Unterscheidung verschiedener Formen der Arbeitszufriedenheit, [in:] Arbeit und Leistung, 28.

Büssing A. (1991), Struktur und Dynamik von Arbeitszufriedenheit. Konzeptuelle und methodische Überlegungen zu einer Untersuchung verschiedener Formen von Arbeitszufriedenheit, [in:], Arbeitszufriedenheit, ed. L. Fischer, Göttingen, Hogrefe.

Büssing A., Bissels T. (1998), Different Forms of Work Satisfaction. Concept and Qualitative Research, „European Psychologist” 3.

Büssing A., Bissels T., Fuchs V., Perrar K.M. (1999), A Dynamic Model of Work Satisfaction. Qualitative Approaches, „Human Relations”, 52(8).

Carlson R.E., Dawis R.V., England G.W., Lofquist L.H. (1962), The Measurement of Employment Satisfaction, Industrial Relations Center, Bulletin 35, University of Minnesota.

Cellucci A.J., DeVries D.L. (1978), Measuring Managerial Satisfaction, A Manual for the MJSQ Technikal Report II, Center of Creative Leadership.

Cooper C.L., Rout U., Faragher B. (1989), Mental health, job satisfaction, and job stress among general practitioners, British Medical Jorunal 298.

Cranny C.J., Smith P.C., Stone E.F. (1992), Job satisfaction. How people feel about their jobs and how it affects their performanc, New York, Lexington.

Czapińska M., Wójcik M. (2008), Zmiany klimatu, „Personel i Zarządzanie” nr 12.

Czarnota-Bojarska J. (2004), Trzy podejścia do problemu dopasowania człowiek–organizacja, „Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo” nr 1 (1), Uniwersytet Warszawski.

Davis D.L., Vitell S.J. (1990), The relationship between ethics and job satisfaction. An empirical investigation, „Journal of Business Ethics” 9(6).

Dunham R. B., Herman J. B. (1975), Development of a female faces scale for measuring job satisfaction, „Journal of Applied Psychology” 60.

Essen E. Job Satisfaction Pool. (2002), Society for Human Resources, Management.

Fisher C.D. (1998) Mood and emotions while working – missing pieces of job satisfaction, School of Business Discussion Papers, Paper 64

Gamon, J. A., Cassina, E. H. (1989) Levels of job satisfaction of Illinois cooperative Extension personnel. Unpublished manuscript, Iowa state University, Dept. of Agricultural Education and Studies.

Gellis Z.D., Kim J., Hwang S.C. (2004) New York State Case Manager Survey: Urban and Rural Differences in Job Activities, Job Stress, and Job Satisfaction, The Journal of Behavioral Health Services & Research 31

Gray R. (2007) A climate of Succes. Creating the right organizational climate for high performance, Oxford

Gruszczyńska – Malec G. (1998) Klucz do motywacji pracowników, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 10

Hackman, J. R., Oldham, G. R. (1975) Development of the Job Diagnostic Survey. Journal of Applied Psychology, 60

Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B. B. (1959) The motivation to work. New York: John Wiley & Sons

Highhouse S., Becker A.S. (1993) Facet measures and global job satisfaction, Journal of Business and psychology, Volume 8, No. 1

Jachnis A. (2008) Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Wydawnictwo Difin.

Kaczkowska – Serafińska M. (2011) Dlaczego przedsiębiorcy powinni dbać o satysfakcję z pracy swoich pracowników? Satysfakcja z pracy – cz. 1., miesięcznik „Postera”, Nr 10 (23)

Kaczkowska – Serafińska M. (2011) Kluczowe czynniki wpływające na satysfakcję z pracy, Satysfakcja z pracy – cz. 2., miesięcznik „Postera”, Nr 11 (24)

Kamińska J. (2007) Motywowanie pracowników biblioteki a koncepcja marketingu wewnętrznego. Zarządzanie i Marketing, Zeszyt Nr 1.

Kasprzak E. (2012) Zadowolenie z życia jako kategoria emocjonalna i poznawcza, Polskie Forum Psychologiczne, tom 17, nr 1

Kuczkiewicz M., Motyl P., Sielicka M. (2006) Lepsze wyniki poprzez poprawę klimatu organizacyjnego, „Harvard Business Review, vol. 1, nr 11

Kunecka D., Kamińska M., Karakiewicz B. (2007) Analiza czynników wpływających na zadowolenie z wykonywanej pracy w grupie zawodowej pielęgniarek. Badanie wstępne, czasopismo „Problemy pielęgniarstwa” 2007, tom 15, zeszyt nr 2

Kunin, T. (1955), The construction of a new type of attitude measure. Personnel Psychology, No. 8

Leder-Niewola B., Waliszewska G. (2010), Związek między skuteczną komunikacją w bibliotece naukowej, a satysfakcją pracowników w świetle badań ankietowych. Marketing wewnętrzny Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego., Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku

Litwin G.H., Stringer R.A. (1968) Motivation and organisational climate, Harvard University Press

Locke, E. A. (1976) The nature and causes of job satisfaction. [w:] M. D. Dunnette (Ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology

Luthans, F. (1998), Organisational behavior, (8th ed.), McGraw-Hill.

Motyl P (2003)., Monitoring satysfakcji, Personel nr 7.

Mrówka R. (2010), Wykorzystanie badań satysfakcji pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] red. Aluchna, M., Współczesne wyzwania dla przedsiębiorstw.

Naval B; Deepak S (2004), Sectorial Comparison of Factors Influencing Job Satisfaction in Indian Banking Sector, Singapore Management Review; Academic Journal, 2nd Half, Vol. 26.

Neuberger O., Allerbeck M. (1978), Messung und Analyse von Arbeitszufriedenheit. Erfahrungen mit dem „Arbeitsbeschreibungsbogen (ABB)“. Bern

Nowotarska-Romaniak B. (2009), Atmosfera w pracy jako istotny element marketingu wewnętrznego firm ubezpieczeniowych, Wiadomości Ubezpieczeniowe No. 3

Padilla-Velez, D. (1993), Job satisfaction of vocational teachers in Puerto Rico. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University

Published

2016-07-23

Issue

Section

Articles