The effects of innovative solutions implemented in the supply chain of the public postal operator in Poland

Authors

  • Teresa Gądek-Hawlena Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Marek Wróbel

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.73

Keywords:

innovation, public postal operator, postal logistic chain

Abstract

Transformations on the postal market that have occurred since the end of the 1990s extorted Poczta Polska S.A. from implementation of changes in many areas of its activity. The purpose of these transformations is to adapt to new legal requirements, technical and technological changes and to cope with the growing competition within the postal market. Factors playing an essential role with regard to the above are initiatives taken and innovations implemented in the postal logistic chain, without which the postal operator could not operate and which contribute to the diversification of provided services. The purpose of this article is to present and assess the changes in the postal created and implemented by Poczta Polska.

References

Act of September 5, 2008 on commercializa-tion of the public utility PP (Journal of Laws No. 180, item 1109).

Antyweb (2013), Rewolucja Poczty Polskiej – envelo poczta prosta, http://antyweb.pl/rewolucja-poczty-polskiej-envelo-poczta-prosta/ [21.03.2014]

Dieke A., Hillebrand A., Joyce C., Niederprüm A. (2014), Design and development of initiatives to support the growth of e-commerce via better functioning parcel delivery systems in Europe, WIK Consult, Bad Honnef, http://ec.europa.eu/internal_market/post/doc/studies/20140828-wik-markt-support-e-commerce_final-report_en.pdf [11.03.2014].

Directives of the European Parliament and of the Council of 15 December 1997 2002/39/EC of June 10, 2002 and 2008/6/EC of February 20, 2008;

Envelo (2014), http://www.envelo.pl/przewodnik.html [21.03.2014].

EU Official Journal (1998), Direc-tive 1997/67/EC of the European Parliament and of the Council of 15 December 1997 on common rules for the development of the internal market of Community postal services and the improvement of quality of service (EU Official Journal L.1998.15.14).

EU Official Journal (2002), Directive 2002/39/EC of the European Parliament and of the Council of 10 June 2002 amending Directive 97/67/EC with regard to the further opening to competition of Community postal services (EU Official Journal L.2002.176.21;

EU Official Journal (2008), Directive 2008/6/EC of the European Parliament and of the Council of 20 June 2008 amending Directive 97/67/EC with regard to the full accomplishment of the internal market of Community postal services (EU Official Journal L.08.52.3);

Gądek-Hawlena T., Wróbel M. (2009), Przekształcenia systemu logistycznego publicznego operatora pocztowego w Polsce i ich wpływ na sprawność funkcjonowania przedsiębiorstwa (Transformations of the logistic system of a postal operator in Poland and their impact on the efficiency of the company’s operations), in: The functioning of logistics systems, eds. Jaworski J., Rytlewski A., Scientific papers of WSB Schools of Banking in Gdańsk, Volume II, WSB Schools of Banking in Gdańsk and Cedet Sp. z o.o., Gdańsk.

Gądek-Hawlena T., Wróbel M. (2013), The use of outsourcing in transport for the purpose of improving the effectiveness of the postal supply chain, in: Contemporary transportation systems. selected theoretical and practical problems. The comodality of transportation, eds. Janecki, R., Krawiec, S., Sierpiński, G., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013;

Gazeta Wyborcza (2013), Poczta Polska będzie gotowa do upublicznienia za 2-3 lata, http://wyborcza.biz/Gieldy/1,132329,14125090,Poczta_Polska_bedzie_gotowa_do_upublicznienia_za_2_3.html#ixzz2vVZooFN.

Hines T. (2004), Supply chain strategies. Customer – driven and customer – focused, El-sevier, Oxford.

Jurczak T. (2014), Poczta Polska rozwija platformę Envelo. Będzie neofaktura i tańsze usługi, http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/773009,poczta-polska-rozwija-platforme-envelo-bedzie-neofaktura-i-tansze-uslugi.html [12.03.2014].

Logistyka.net.pl (2012), Cross-docking w logistyce produkcji - na przykładzie przedsię-biorstwa produkcyjnego, http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/7899-cross-docking-w-logistyce-produkcji-na-przykladzie-przedsiebiorstwa-produkcyjnego [11.03.2014].

Mentzer J.T., Myers M.B., Stank T.P. (2007), Handbook of global supply chain manage-ment, Sage Publications, Thousand Oaks – London-New Dehli.

Miączyński, P., Kostrzewski, L. (2014), Prezes Poczty Polskiej: ostatni list w 2025 r. Co dalej?, http://wyborcza.biz/biznes/1,101716,14314271,Prezes_Poczty_Polskiej__Ostatni_list_w_2025_r__Co.html#ixzz3Krf69tHW.

Onet.biznes (2014), Poczta Polska zaskarżyła wyrok KIO ws. obsługi sądów i prokurator, http://biznes.pl/wiadomosci/poczta-polska-zaskarzyla-wyrok-kio-ws-obslugi-sado,5597190,news-detal.html.

Poczta Polska (2013), Annual report 2012 http://www.poczta-polska.pl/o-firmie/dane-finansowe/sprawozdania-finansowe/ [19.11.2013].

Poczta Polska (2014), http://www.poczta-polska.pl/biznes/korespondencja/przesylka-hybrydowa/.

Pocztowokurierski.pl (2012), Przedsiębiorstwo pocztowe dziś i w przyszłości – panel dyskusyjny ekspertów cz V, http://www.pocztowokurierski.pl/uslugi-pocztowe/art,113,przedsiebiorstwo-pocztowe-dzis-i-w-przyszlosci-panel-dyskusyjny-ekspertow-cz-v.html [11.03.2014].

Postal Law Act of June 12, 2003 (Journal of Laws of 2008 No. 189, item 1159 as amended).

Public Procurement Law Act of January 29, 2004 (Journal of Laws of 2010 No. 113, item 759 as amended).

Regulation of the Minister of Infrastructure of January 9, 2004 on the conditions of providing general postal services (Journal of Laws No. 6, item 34 as amended).

Skarżyński, S. (2013), Nowa Poczt@, „Magazyn Poczta Polska”, No. 6(819).

Wróbel M. (2013), Potencjalne możliwości wykorzystania i niezbędne zmiany do wprowadzenia w systemie logistyki pocztowej w aspekcie integracji usług realizowanych na potrzeby poczty i rynku TSL (Potential possibilities of using of and necessary changes to be made in the postal logistic system in terms of the integration of the services provided for the need of post and TSL market), „Studia Ekonomiczne”, no. 143, ed. Michałowska M., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, pp. 418-432.

Wróbel M. (2009), Programy naprawcze w kontekście rozważań nad docelowym modelem systemu logistyki publicznego operatora pocztowego w Polsce (Recovery plans in the context of consideration of the target model of the logistics system of a public postal operator in Poland), „Zeszyt Naukowy”, no. 544, Rynki przemysłu i przetwarzania informacji - stan obecny i perspektywy rozwoju, eds. Babis, H., Czaplewski, R., Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, p. 313.

Wróbel M. (2009), W poszukiwaniu lepszych rozwiązań (część pierwsza i druga) (In search of better solutions (part I and II)), „Poczta Polska”, 2009, no. 8, 9, pp. 10-11, pp. 16-17.

Supreme Audit Office (2012), Commercialization and restructuring of Poczta Polska, Information on the audit results, Ref. no. 119/2012/P/11/064/KIN, the Supreme Audit Office, Warsaw 2012, http://www.nik.gov.pl/plik/id,3973,vp,5056.pdf [11.03.2014].

Raport o stanie rynku pocztowego za rok 2012 (Report on the state of the postal market for the year 2012) (2013), Office of Electronic Communications Warsaw, 2013, http://www.uke.gov.pl/rynek-uslug-pocztowych-12343;

Poczta Polska (2014), Strategy of Poczta Polska up to 2015, http://www.pocztapolska.pl/strategia-poczty-polskiej-do-2015-roku/.

Wolny rynek pocztowy od 2013 r. Czy aby na pewno? (Free postal market since 2013. Is it sure?), http://www.wnp.pl/wiadomosci/wolny-rynek-pocztowy-od-2013-r-czy-aby-na-pewno,176862.html.

Downloads