Imperfect information about product description as a component of asymmetric information in e-commerce

Authors

  • Grzegorz Flerianowicz

DOI:

https://doi.org/10.29015/cerem.84

Keywords:

Information asymmetry, imperfect information, quality of information, e-commerce, level of received information by customers

Abstract

The concept of information asymmetry has been one of the most popular issues in the last 20 years in economy. In most studies it is based on the quantitative theory of information. This article concentrates on the quantity of information, being an inseparable part of the value of information. The construction of a rate is based on selected quality information dimensions with ranks. The conducted survey shows a rate of the level of received information by customers in e-commerce. A rate may be a part of a bigger rate of information asymmetry defined as a difference between imperfect pieces of information.

References

Afuah A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy – strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Akerlof G.A. (1970), The Market of „Lemons”: Quality Uncertainty and the Market Mechanism, w: The Quarterly Journal of Economics, Vol. 84, No. 3.

Blajer-Gołębiewska A. (2012), Asymetria informacji w relacjach inwestorskich. Perspektywa nadzoru korporacyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Chełstowski D., Szewczyk A. (2012), Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce, http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/30-2012/si-30-21.pdf [14.11.2014].

Czerwiński A., Krzesaj M. (2014), Wybrane zagadnienia oceny jakości systemu informacyjnego w sieci WWW, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Dziekański P. (2012), Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej w: Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, z. 24, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Forlicz S. (2008), Informacja w biznesie, PWE, Warszawa.

Forlicz S. (2001), Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.

Galewski T. (2013), Wpływ Internetu na konsumpcję innych mediów ,w: Przejawy zachowań konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej, red. U. Łangowska-Szczęśniak, A. Bobrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

http://financial-dictionary.thefreedictionary.com/Asymmetric+Information

http://www.businessdictionary.com/definition/information-asymmetry.html

http://www.economicshelp.org/blog/glossary/asymmetric-information

http://www.investopedia.com/terms/a/asymmetricinformation.asp

Karaban B.(b.r.), Zjawisko asymetrii informacyjnej i niewiedzy uczestników rynku na

przykładzie rynku kapitałowego w Polsce, http://www.kapital.edu.pl/pliki/wyroznione_prace/B_Karaban-Asymetria_informacyjna_i_niewiedza_uczestnikow_rynku_KARABAN.pdf [15.11.2014].

Laplace P.S. (1902), A philosophical essay on Probabilities, https://archive.org/details/philosophicaless00lapliala [15.11.2014].

Oleński J. (2000), Elementy ekonomiki informacji, Katedra informatyki gospodarczej i analiz ekonomicznych. Wydział nauk ekonomicznych. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Skowroński A. (2005), Wpływ asymetrii informacyjnej na decyzje finansowe przedsiębiorstw, w: Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, rok LXVII, zeszyt 3, Poznań.

Stefanowicz B.(2004), Informacja, SGH w Warszawie, Warszawa.

Tkacz Ł., Pólkowski.(2014), E-biznes i handel elektroniczny, http://wod.org.pl/beta/wp-content/uploads/2014/03/Ebiznes-i-handel-elektroniczny-poster.pdf [21.11.2014].

Published

2015-09-14

Issue

Section

Articles